Pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny wzbił się w niebo nad Częstochową. Jego prezentacja to kolejny etap zorganizowanego przez Fortum przelotu, który służy zebraniu przez spółkę potrzebnych doświadczeń i wiedzy na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach.

Ultralekki Pipistrel Alpha Electro, wykorzystujący wyłącznie napęd elektryczny, został zaprezentowany 10 czerwca podczas spotkania prasowego na lotnisku w Rudnikach. Dwuosobowa maszyna wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jego prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić mu energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę. Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich, bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu.

Jako Fortum jesteśmy pionierem rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych i liderem tego sektora w Europie. Obecnie chcemy zebrać jak najwięcej informacji w celu budowy infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów. Stąd ten projekt – mówi Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum. - Prezentacja samolotu w Częstochowie nie jest przypadkowa. Nasza elektrociepłownia służy mieszkańcom miasta i ogrzewa ich domy. Przelot to także świetna okazja do tego, by promować zrównoważony rozwój miast w oparciu o nowoczesne i innowacyjne rozwiązania energetyczne – dodaje.

Zorganizowany przez Fortum przelot rozpoczął się 8 czerwca we Wrocławiu. Na lotnisko Częstochowa Rudniki Pipistrel Alpha Electro przyleciał z Gliwic. Następnym etapem jest przelot do Warszawy, gdzie 12 czerwca Fortum oficjalnie podsumuje projekt.

Najnowszy pomysł Fortum to odpowiedź na coraz większe zainteresowanie branży lotniczej maszynami o napędzie elektrycznym. Koncerny lotnicze prowadzą już zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego mogącego transportować ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny pojawią się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat. Ważne będzie, by za rozwojem samych samolotów napędzanych prądem poszedł również rozwój infrastruktury potrzebnej do ich ładowania.

Wykorzystywany przez Fortum samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym.