CTR, CPC, CPM, CPA — co to takiego?

Marketing internetowy używa różnych określeń, które warto znać, gdy prowadzi się biznes i reklamuje firmę w internecie. Niektóre z nich dotyczą podstawowych zagadnień związanych z marketingiem, a niektóre są bardziej specjalistyczne, np. określają konkretne koszty reklamy. Twórcy Ads Academy wyjaśnia, co oznaczają skróty CTR, CPC, CPM i CPA.
CPA to skrót od angielskiego Cost Per Action, czyli jeden z podstawowych wskaźników, które wprost pokazują, jak wysoki będzie koszt konkretnej akcji wykonanej przez użytkownika, np. dokonanie zakupu, zapisanie się do newslettera czy uzupełnienie formularza. Jest to wskaźnik finansowy, który służy do zmierzenia, jak kampania reklamowa wpływa na przychody firmy. Aby uzyskać wynik CPA, należy podzielić całkowity koszt kampanii przez liczbę uzyskanych konwersji. To pokazuje, ile kosztowało Cię doprowadzenie do konkretnej akcji.
Określenie CPC to z angielskiego Cost Per Click. Tak jak CPA, też jest wskaźnikiem, który pokazuje efektywność kampanii, ale określa tylko koszty za jedno kliknięcie w reklamę lub link, bez względu na to, czy doszło do sprzedaży lub akcji. CPC to elementarny model rozliczeniowy, na którym bazuje Google Ads. Określa stawkę, którą trzeba zapłacić za najwyższy wynik w wyszukiwarce i to ile będziesz musiał zapłacić, gdy dojdzie do kliknięcia w reklamę. CPC nie jest stałą stawkę, jest zmienny ponieważ określa się go na podstawie licytacji. Oczywiście możesz określić maksymalną kwotę, jaką możesz zapłacić, ale zawsze ktoś inny może przebić Twoją propozycję.
CPM , czyli Cost Per Mille lub Thousand to określenie pokazujące koszt za 1000 wyświetleń reklamy, a jako wskaźnik ma na celu zmierzenie skuteczności reklamy. CPM oblicza się mnożąc liczbę wyświetleń przez stawkę CPM, a następnie dzieląc to przez 1000.
CTR to skrót od Click Through Rate, który określa stosunek ilości kliknięć do wyświetleń reklamy. Prościej mówiąc, wyraża on liczbę użytkowników, która zdecydowała się kliknąć w reklamę po jej zobaczeniu. CTR wyraża się w procentach, może to być od 30% do 0,01%, w zależności od rodzaju kampanii.
Jakie pojęcia powinieneś jeszcze znać?
Podstawowym pojęciem, z jakim spotkasz się często w marketingu internetowym , jest konwersja, czyli wykonanie przez użytkownika znajdującego się na stronie określonej akcji. Taką akcją może być dokonanie zakupu, wypełnienie formularza czy zapisanie się do newslettera. Kolejnym ważnym pojęciem jest content, który pewnie większość zna, ale warto to wyjaśnić. Content to treść, która znajduje się na stronie, są to zarówno krótkie teksty znajdujące się na stronie głównej, jak i opisy produktów czy kategorii produktowych. Ostatnim jest CTA czy Call To Action, co po polsku oznacza wezwanie do działania, czyli krótki tekst składający się z maksymalnie 3/4 słów, zachęcający użytkownika do podjęcia jakiejś akcji, np. Zadzwoń teraz! lub Skorzystaj z oferty! Takich określeń związanych z marketingiem jest mnóstwo i żeby być bardziej świadomym, reklamując swój biznes, warto poznać, chociaż część z nich.
Autor: Materiał partnera