Autobusy MPK wracają do Blachowni - dwie linie połączą gminę z miejską siecią

W Częstochowie i Blachowni zapadła decyzja, która ma zmienić codzienne dojazdy - po blisko dwóch dekadach przerwy autobusy miejskie znów będą kursować do centrum Blachowni. Porozumienie między samorządami otwiera drogę do wspólnego biletu, zsynchronizowanych rozkładów i większej liczby przegubowych pojazdów.
- Aneks do porozumienia tworzy podstawy współpracy transportowej
- Jak pojadą autobusy do Blachowni
- Co to zmienia dla codziennych dojazdów mieszkańców
Aneks do porozumienia tworzy podstawy współpracy transportowej
W Urzędzie Miasta podpisano aneks do porozumienia dotyczącego komunikacji miejskiej, finalizując rozwiązania przygotowane wspólnie przez obie gminy. Dzięki temu od początku 2026 roku mieszkańcy zyskają stałe połączenia MPK między obiema miejscowościami, obsługiwane przez częstochowskiego przewoźnika. W uzasadnieniu włodarze podkreślili, że zmiana jest efektem negocjacji organizacyjnych i finansowych oraz chęci stworzenia spójnego układu przesiadkowego między liniami MPK a komunikacją gminną.
“Znacznie poszerzamy dwustronną współpracę w zakresie transportu publicznego z Miastem i Gminą Blachownia. Od początku 2026 roku wygodne połączenia MPK między Częstochową a Blachownią powrócą po przerwie trwającej od lipca 2007 roku”
— Krzysztof Matyjaszczyk
W spotkaniu poza prezydentem uczestniczył także burmistrz Cezary Osiński; burmistrz zaznaczył, że mieszkańcy i przedsiębiorcy wskazywali na cenę biletu jako istotny argument za integracją.
“Jesteśmy bardzo związani z Częstochową – dzieci chodzą do częstochowskich szkół, ludzie dojeżdżają do pracy”
— Cezary Osiński
W informacji podkreślono, że porozumienie powstało z udziałem Wydziału Inżynierii Ruchu i Kontroli UM, a przy podpisaniu aneksu byli też m.in. Barbara Jezior i Piotr Pala.
Jak pojadą autobusy do Blachowni
Zmiany obejmują podział dotychczasowej trasy 22 na dwie odrębne linie - 21 i 22. Obie będą kursować wspólną trasą między pętlą Gombrowicza a dworcem Gnaszyn Dworzec PKP, z zsynchronizowanymi rozkładami, co ma dać pasażerom większą elastyczność.
Szczegóły tras:
- Linia 21 - po odjeździe z Gnaszyna pojedzie drogą krajową 46 przez Wyrazów, w Blachowni kurs poprowadzi ulicami Częstochowską i Sienkiewicza, a końcowym przystankiem będzie plac Niepodległości. Wybrane kursy zostaną skrócone do przystanku Szybowa.
- Linia 22 - będzie kursować przez Kolonię Łojki i ulicę Piastów, także kończąc na placu Niepodległości. Część kursów pozostanie skrócona do Łojek.
- Część kursów linii 32 będzie wydłużana do Starej Gorzelni - na zasadzie wybranych kursów.
W praktyce wspomniana para linii - 21+22 - w niektórych godzinach będzie kursować częściej niż dotychczasowa 22. Jednocześnie w okresie wiosenno-letnim autobusy przegubowe będą kursować 7 dni w tygodniu, co ma zwiększyć przepustowość w szczytach.
Co to zmienia dla codziennych dojazdów mieszkańców
Najważniejszym praktycznym skutkiem jest biletowanie - od 1 marca 2025 r. w częstochowskiej komunikacji nie ma biletów podmiejskich, więc kursy do Blachowni będą oferowane w ramach tej samej taryfy miejskiej. To oznacza, że zarówno mieszkańcy Częstochowy, jak i Blachowni będą mogli korzystać z jednolitych biletów okresowych oraz jednorazowych na połączenia MPK i tramwajowe. Dodatkowo gminne linie Blachowni zaprojektowano tak, by częściowo dowozić pasażerów do pętli Gnaszyn-Dospel i umożliwiać wygodne przesiadki na linie 21 i 22.
Z punktu widzenia organizacji ruchu zmiana oznacza również:
- likwidację wydłużonych kursów skróconych do Gnaszyn Dworzec PKP, które zostaną zastąpione wydłużeniami linii 21/22;
- zastąpienie fragmentu trasy linii 12 przez linię 21;
- zwiększenie liczby kursów przegubowych, co może poprawić komfort w godzinach szczytu.
Wartość dodana dla mieszkańców to nie tylko tańszy bilet - to też lepsze skomunikowanie z dzielnicami Częstochowy (m.in. Tysiąclecie i Północ) bez konieczności dodatkowych, kosztownych przesiadek. Rozwiązanie ma być finansowo uzasadnione dla obu samorządów i korzystne organizacyjnie - część kursów realizowana jest dzięki dofinansowaniu z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych, z którego Blachownia wspiera uruchomienie własnej komunikacji gminnej.
Perspektywa mieszkańca naturalnie wskazuje na kilka praktycznych pytań pozostających do weryfikacji: jak ułożone zostaną rozkłady w godzinach porannych i popołudniowych, czy zwiększona liczba przystanków na trasie nie przedłuży znacznie czasu przejazdu oraz jak będzie wyglądać oferta biletowa na dłuższych relacjach. Dla osób dojeżdżających do pracy i szkół najistotniejsze będą zgrania rozkładów i częstotliwość kursów w szczycie — informacje te mają się pojawić w rozkładach publikowanych przez MPK i gminę przed uruchomieniem tras.
Według urzędowych wyliczeń i opisu trasy, wejście w życie nowych tras planowane jest od 1 stycznia 2026 r.; szczegółowe rozkłady mają zostać skoordynowane i opublikowane przez MPK oraz urząd gminy. Na podstawie informacji z Wydziału Inżynierii Ruchu i Kontroli UM.
na podstawie: UM Częstochowa.
Autor: krystian

