Dyktando łączy pokolenia - finał Mistrza Ortografii Miasta Częstochowy

W auli I LO im. J. Słowackiego zapanowała cisza przerywana szelestem papieru i stukanie piór — podczas finału 26 listopada rywalizowali najmłodsi i dorośli Częstochowianie. Wydarzenie miało wymiar nie tylko edukacyjny, lecz też społeczny — od regionalnych słów po artystyczne skojarzenia z muralem. Na widowni i przy stolikach spotkały się różne pokolenia, a jury w osobach przedstawicieli miasta i uczelni obserwowało walkę o tytuł Mistrza Ortografii.
- I LO im. J. Słowackiego - aula pełna wyzwań i językowych łamigłówek
- Z „bobokami” i muralem - jakie trudności czekały na piszących
I LO im. J. Słowackiego - aula pełna wyzwań i językowych łamigłówek
Podczas finału w kategorii Junior w auli stanęło 90 uczestników, którzy wcześniej walczyli w etapach szkolnych z udziałem aż 560 osób. Szkoły podstawowe, które zgłosiły uczniów do etapu szkolnego, to m.in. placówki o numerach 1, 14, 15, 19, 20, 21, 24, 25, 26, 27, 30, 31, 33, 34, 36, 38, 46, 49, 50 i 53. W kategorii Open do rywalizacji przystąpiło 98 osób – wśród nich uczniowie szkół średnich, przedstawiciele organizacji i mieszkańcy miasta.
Organizatorkami całego przedsięwzięcia były polonistki z I LO - Dorota Chamoń i Agnieszka Łuczak-Wielgórka, a teksty dyktand przygotowały doktorantki Wydziału Humanistycznego UJD - Natalia Kasprzyk i Katarzyna Sitek. Wsparcia merytorycznego udzielała prof. Violetta Jaros.
Z „bobokami” i muralem - jakie trudności czekały na piszących
Tekst dla młodszych uczestników sięgał po elementy regionalnej mowy - pojawiły się odniesienia do “boboków”, które wielu słuchaczom przywoływały lokalne brzmienia i koloryt. W kategorii Open autorki umieściły fragmenty nawiązujące do muralu “Strażnik Czasu” — znalazły się w nim złożone konstrukcje leksykalne i frazy takie jak “nieustający turkot”, “uciążliwe kroki” czy “hipnotyzujące zegary surrealistycznych budowli”, co podnosiło stopień trudności i wymagało skupienia.
W zmaganiach udział wzięli m.in. przedstawiciele samorządu i środowiska naukowego: Łukasz Pabiś - zastępca prezydenta, Rafał Piotrowski - naczelnik Wydziału Edukacji UM, a także: dr Agnieszka Pobratyn, dr hab. Elżbieta Pawlikowska-Asendrych, dr hab. Violetta Jaros prof. UJD, Bogumił Dobosz, Ilona Kowalska, Grzegorz Sikora, Aneta Żurek, Kacper Ciszewski, a także dyrektor szkoły Tomasz Szczygłowski i przewodnicząca samorządu uczniowskiego Iga Świtała.
Wydarzenie zostało zrealizowane przy współpracy Wydziału Edukacji Urzędu Miasta, Wydziału Humanistycznego UJD, Związku Nauczycielstwa Polskiego Oddział Częstochowa oraz Młodzieżowej Rady Miasta.
Podczas finału dało się wyczuć dwie rzeczy: rywalizację o poprawność i autentyczną radość z języka. Dla miast i szkół to sygnał, że konkursy łączą naukę z lokalną tożsamością i promują dbałość o poprawność językową.
Mimo że teksty były wymagające, wydarzenie pokazało, że ortografia może być mostem między pokoleniami - od najmłodszych do seniorów zaangażowanych w życie miasta. Dla mieszkańców to też przypomnienie, gdzie szukać podobnych inicjatyw i wsparcia - warto śledzić ofertę zajęć w szkołach i instytucjach kultury oraz ofertę edukacyjną UJD, które współtworzą takie wydarzenia.
na podstawie: Urząd Miasta Częstochowa.
Autor: krystian


