Inauguracja Festiwalu Wiolinistycznego im. Bronisława Hubermana w Częstochowie

3 min czytania
Inauguracja Festiwalu Wiolinistycznego im. Bronisława Hubermana w Częstochowie

Wieczór amerykański na scenie Filharmonii Częstochowskiej — skrzypaczka Geneva Lewis wykona Koncert Barbera, a część druga zabrzmi z tematami z Porgy and Bess Gershwina. Start o godz. 19.00 w sali koncertowej przy ul. Wilsona 16.

  • Przyjdź do Filharmonii Częstochowskiej na wieczór amerykański
  • Odkryj historię Adagio Barbera które porusza
  • Zarezerwuj bilet i zaplanuj udział w festiwalu

Przyjdź do Filharmonii Częstochowskiej na wieczór amerykański

W piątkowy wieczór w Częstochowie zabrzmią dwa znane oblicza muzyki amerykańskiej. Solistką inauguracyjnego koncertu 16. Festiwalu Wiolinistycznego im. Bronisława Hubermana będzie Geneva Lewis - skrzypaczka z USA o nowozelandzkich korzeniach, uczennica Itzhaka Perlmana, doceniana na międzynarodowych konkursach za technikę i dojrzałość interpretacyjną. Orkiestrę poprowadzi dyrektor Filharmonii Adam Klocek. W programie znajdzie się Koncert skrzypcowy Samuela Barbera oraz suita z opery Porgy and Bess George’a Gershwina ze słynnym Summertime.

Ten wieczór pełni także funkcję otwarcia 81. sezonu artystycznego Filharmonii Częstochowskiej.

Odkryj historię Adagio Barbera które porusza

Samuel Barber to jedna z najważniejszych postaci amerykańskiej muzyki XX wieku, konserwatywny w estetyce, ale o dużej sile wyrazu. Jego Adagio for Strings op. 11 powstało w 1936 roku, premierowo zabrzmiało w 1938 w radiowym studiu pod batutą Arturo Toscaniniego i później towarzyszyło wielu uroczystościom państwowym i pogrzebowym — między innymi w 1945 podczas ceremonii po śmierci Franklina D. Roosevelta, w 1955 na pogrzebie Alberta Einsteina i w 1963 po zabójstwie Johna F. Kennedy’ego. Barber dwukrotnie otrzymał Nagrodę Pulitzera w dziedzinie muzyki — w 1958 za operę Vanessa i w 1963 za Koncert na fortepian i orkiestrę op. 1. Jego Koncert skrzypcowy powstawał w latach 1939-1940; dwie pierwsze części odwołują się do romantycznego języka, zaś finał przechodzi w wyrazistszą, bardziej współczesną idiomę. Kompozycja była też poprawiana po konsultacjach z wykonawcami, co zaowocowało wersją bardziej efektowną technicznie.

Zarezerwuj bilet i zaplanuj udział w festiwalu

Organizatorzy zaplanowali w ramach 16. Festiwalu Wiolinistycznego program różnorodny stylistycznie — od folku przez jazz po klasykę. Pełny harmonogram wydarzeń w Filharmonii Częstochowskiej (ul. Wilsona 16) obejmuje między innymi:

  • 6 października, godz. 19.00, sala kameralna – duet SEKUNDa (Dorota Błaszczyńska-Mogilska i Wiola Jakubiec) z programem „Wariacje Kolbergowskie”, łączącym melodie ludowe z improwizacją, folkiem i jazzem.
  • 8 października, godz. 19.00, sala kameralna – „Smyczki i jazz” z udziałem Tomasza Kulisiewicza, Emilii Szłapy, Tomasza Ptaka, Adama Klocka i zespołu jazzowego z aranżacjami Łukasza Kluczniaka; w programie improwizacje łączące elementy muzyki gregoriańskiej, indyjskiej ragi, afrykańskich rytmów oraz kompozycje własne.
  • 9 października, godz. 19.00, sala kameralna – kwartet kontrabasowy (Klaudia Baca, Jakub Braun, Maksym Pistelok, Helena Bór) z utworami Bernharda Alta, opracowaniem Largo z IX symfonii Dvořáka, kompozycjami Bogusława Furtoka, Detleva Glanerta oraz Astora Piazzolli.
  • 10 października, godz. 19.00, sala koncertowa – koncert finałowy z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej; soliści Bartłomiej Nizioł (skrzypce) i Adam Klocek (wiolonczela), dyrygent Wojciech Pompka. W programie Kwartet smyczkowy nr 19 KV465 Wolfganga A. Mozarta w wersji na orkiestrę kameralną oraz Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę a-moll op. 102 Johannesa Brahmsa.

Bilety na koncerty festiwalu kosztują 55 zł (normalne) oraz 45 zł (ulgowe). Informacje organizacyjne i szczegóły programu dostępne są u organizatora Filharmonii Częstochowskiej.

na podstawie: UM Częstochowa.

Autor: krystian