Niektórych kosztów prowadzenia firmy nie da się uniknąć – są to oczywiście podatki, składka na ZUS czy niezbędne wydatki. Często jednak ponosimy niepotrzebne koszty, których można uniknąć i wygenerować w ten sposób znaczne oszczędności. Podpowiadamy, jak to zrobić!
Darmowe nie znaczy złe!
Zapewne każdy spotkał się kiedyś ze stwierdzeniem, że dobrej jakości nie da się otrzymać za darmo. Jest to częściowo prawda – raczej nikt nie wykonuje pracy nie licząc na uzyskanie jakichś korzyści. Sprawa jest jednak nieco bardziej skomplikowana w przypadku oprogramowania. Bardzo często możemy mieć legalny dostęp do darmowych wersji płatnego oprogramowania, jednak są one zwykle ograniczone w czasie lub funkcjonalności. Inaczej jest z oprogramowaniem o otwartym kodzie, tzw. open source. Są to programy zazwyczaj udostępniane za darmo, również do użytku komercyjnego. Czy takie oprogramowanie może być dobrej jakości? Jeżeli opiera się na nim nawet 80% Internetu i gigantyczne firmy, takie jak Facebook czy Amazon, to zapewne tak! Jakim cudem jest jednak dostępne za darmo?
Częściowo działa tu zasada dobrowolności – użytkownicy mogą dołożyć się do powstawania takich programów, poza tym za rozwijaniem otwartoźródłowych programów często stoją firmy z branży informatycznej oraz fundacje. Programy w ten sposób rozwijane to między innymi niektóre systemy operacyjne oparte na Linuksie, pakiet biurowy LibreOffice czy popularna przeglądarka internetowa Firefox.
Wydawaj rozsądnie, a nie dużo!
Źle ulokowane pieniądze przeznaczone na reklamę to kolejny wydatek, który można zredukować lub ulokować tak, by przynosił więcej zysków. Zamieszczanie reklam „na oślep” grozi tym, że nie trafią do naszych potencjalnych odbiorców. Dlatego ważne jest staranne dobieranie słów kluczowych, przy których powinna wyświetlać się reklama, a także – o ile to możliwe – określenie grupy odbiorców np. według miejscowości lub wieku.
Dobrym pomysłem może być też zlecenie pozycjonowania strony internetowej. Polega ono na optymalizacji strony oraz zadbaniu o to, by prowadziło do niej jak najwięcej linków z innych witryn. Dzięki temu algorytm wyszukiwarki może uznać, że jest to wartościowa strona i umieszcza ją wyżej w wynikach wyszukiwania.
Warto pamiętać, że oszczędności to nie tylko ograniczanie wydatków, ale także rozsądne ich planowanie. Więcej pomysłów na oszczędności znajdziecie pod adresem https://allebiznes.pl/oszczednosci-w-firmie-18-pomyslow-do-zastosowania-od-zaraz/. Prawdopodobnie wiele z nich już stosujecie, ale warto sprawdzić, czy nie da się znaleźć dodatkowych możliwości redukcji kosztów.