Jura Krakowsko-Częstochowska zgłoszona przez Związek Gmin Jurajskich została kandydatem do tytułu Polskiej Marki Turystycznej w projekcie Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Polskiej Organizacji Turystycznej. Jura znalazła się wśród 11 laureatów. W naborze w ramach I edycji projektu oceniano 117 wniosków z całej Polski.

Wręczenie tytułów w I edycji projektu „Polskie Marki Turystyczne" odbyło się 16 września 2019 roku w Reducie Banku Polskiego w Warszawie. Zarządcy najwyżej ocenionych marek turystycznych, którzy zgłosili się do udziału w projekcie, otrzymali tytuł: „Polska Marka Turystyczna" (wnioskodawcy spełniający wytyczne w zakresie dobrych praktyk zarządzania i promocji marką turystyczną) oraz „Polska Marka Turystyczna – kandydat" (pretendenci do tytułu „Polskiej Marki Turystycznej"). Ogłoszenie wyników poprzedziły spotkania kapituły projektu oraz wizyty studyjne w różnych regionach Polski.

Wszyscy zakwalifikowani, w szczególności kandydaci do tytułu „Polska Marka Turystyczna", w ramach projektu otrzymają dostęp do zapewnionego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki wsparcia w postaci udziału w szkoleniach, doradztwa eksperckiego, organizacji audytów, wizyt studyjnych czy uczestnictwa w badaniach wizerunku danych destynacji turystycznych.

Projekt „Polskie Marki Turystyczne" został opracowany przez MSiT we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną i zakłada tworzenie pakietów produktów turystycznych, tworzących jedną, spójną całość promowaną jako marka turystyczna. Został on wpisany do Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Projekt ma wspierać tworzenie tzw. regionów turystycznych, których marka, wysoka jakość świadczonych usług oraz spójny marketing będą zachęcać do podróży i dłuższych pobytów. W takich regionach turysta powinien móc sprawnie zorganizować swoją podróż korzystając z atrakcji i usług zgrupowanych w ramach obszaru wizerunkowego danej marki.

Tytuł „Polskiej Marki Turystycznej" uzyskały Beskidy, Kraina Lessowych Wąwozów, Lublin, Śląsk Cieszyński i Toruń, natomiast tytuł „Polska Marka Turystyczna – kandydat" - Jura Krakowsko-Częstochowska, Mazury Zachodnie, Puszcza Białowieska, Szlak wokół Tatr, Zamość i Ziemia Świętego Krzyża.

Wnioskodawcą marki Jura Krakowsko-Częstochowska był Związek Gmin Jurajskich, dobrowolne stowarzyszenie zrzeszające od 1991 r. miasta i gminy z terenu obecnych województw śląskiego i małopolskiego. Do ZGJ, którego jednym z głównych statutowych celów jest promocja turystyczna polskiej Jury, należy obecnie 35 gmin, w tym Częstochowa i Kraków.

W uroczystości wręczenia tytułów uczestniczyli m.in. minister sportu i turystyki Witold Bańka oraz prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk.

Więcej informacji o projekcie na stronie internetowej: https://www.polskiemarkiturystyczne.gov.pl/

 Źródło inf.: ZGJ, polskiemarkiturystyczne.pl