Miasto zajęło 6. lokatę w zestawieniu 10 najkorzystniejszych nowych lokalizacji magazynowo-przemysłowych. Dobre oceny potwierdzają skuteczność starań samorządu na rzecz zwiększania atrakcyjności terenów inwestycyjnych w mieście. Mocna pozycja Częstochowy sprzyja też konkurencyjności sąsiednich gmin.  
 
Analiza o nazwie „Small town, big deal. Badanie potencjału nowych lokalizacji magazynowo-przemysłowych w Polsce” została opracowana przez firmę JLL we współpracy z firmami ,,Hillwood” oraz ,,Manpower”. Objęła 34 ośrodki z ponad 100-tysięcznymi miastami i otaczającymi je powiatami. Częstochowa uzyskała wysokie oceny atrakcyjności i zajęła 6. lokatę na liście Top 10 nowych lokalizacji.

Na wysoką ocenę złożyła się m.in. dobra sieć istniejących i planowanych dróg ekspresowych w promieniu 50 km od miasta, a także stosunkowo rozległy obszar wyznaczany przez trasy, którymi można wyjechać z miasta. W ciągu dwóch godzin jazdy dostępny jest z Częstochowy obszar zamieszkany przez niemal 8,8 mln osób, a w ciągu 8 godzin – przez ok. 60 mln osób. (Dla porównania, magazyn centralny pod Warszawą jest w stanie obsłużyć w czasie 8 godzin obszar z ok. 47 mln osób.) Na najbliższe lotnisko z Częstochowy można już obecnie dotrzeć w czasie znacznie krótszym niż godzina.

Atutem Częstochowy jest również dostępność pracowników. Według danych ,,Manpower”, rekrutacja stuosobowej załogi dla zakładu produkcyjnego zajmie tu 50 dni. Nasze miasto wyróżnia też przekraczający 70% udział terenów potencjalnie inwestycyjnych objętych miejscowym planem zagospodarowania oraz wysoki współczynnik firm produkcyjnych. Świadczy to o dobrych warunkach do rozwoju biznesu oraz większych niż gdzie indziej możliwościach znalezienia poddostawców lub kooperantów.

Co interesujące – element, za który miastu przypadła nieco niższa ocena, czyli dojrzałość rynku magazynowo-produkcyjnego – może stanowić jego przewagę, szczególnie ze względu na dostępność pracowników. Oferowana w Częstochowie powierzchnia magazynowa obecnie nie przekracza jeszcze 50 tys. m kw.  

Wysoka pozycja w zestawieniu pokazuje, że Częstochowa umiejętnie wykorzystuje szanse, jakie pojawiły się w związku z nowym trendem wśród inwestorów. W związku z trudnościami z rekrutacją kadr w największych aglomeracjach oraz rozwojem infrastruktury drogowej – rozbudowywanej, jak ma to miejsce w Częstochowie, także przez samorządy – inwestorzy poszukujący lokalizacji magazynowych zwracają się w stronę innych dużych lub średnich miast. Zawdzięczają one swoją konkurencyjność m.in. rozbudowie sieci dróg i autostrad, niższym kosztom zakupu gruntów oraz sprzyjającemu rynkowi pracy – dostępności kadr i krótszemu procesowi rekrutacji. Na tej tendencji zyskuje Częstochowa – ze swoim przyjaznym biznesowi klimatem, systemem ulg dla inwestorów, przygotowaniem terenów inwestycyjnych czy wspieranym przez samorząd modelem kształcenia kadr dla przedsiębiorstw.

Umacniający się status Częstochowy jako ciągle względnie nowego ośrodka inwestycji z dwoma strefami ekonomicznymi służy rozwojowi gospodarczemu całego subregionu północnego województwa śląskiego. Działająca w branży nieruchomości komercyjnych firma ,,Hillwood” zakończyła niedawno w Kłobucku budowę hali centrum logistycznego Częstochowa-Zachód, która złoży się na nowy park magazynowy. To jedna z największych w województwie inwestycji tej firmy, poszukującej nowych lokalizacji z potencjałem do obsługi najemców z branż logistycznej i przemysłowej.  



Marcin Breczko,
na podstawie informacji firmy Hillwood i portalu wnp.pl wykorzystujących dane z analizy
„Badanie potencjału nowych lokalizacji magazynowo- przemysłowych w Polsce”

na zdjęciu: wnętrze hali wybudowanej przez Agencję Rozwoju Regionalnego na terenach Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w  Częstochowie