Pięć przegubowych Solarisów jeszcze w tym roku wzmocni flotę MPK Częstochowa

Częstochowa szykuje skok w elektrycznym transporcie – pierwsze piętnaście metrów? Nie tym razem. Do miasta trafią przegubowe, 18‑metrowe Solarisy, które mają odmienić zatłoczone linie. Pierwsze pięć pojazdów ma być na ulicach jeszcze w tym roku, a kolejna piątka do końca lutego 2026.
- Zmiany w taborze MPK w Częstochowie
- Kontrola produkcji i parametry techniczne w Solaris Bus&Coach
Zmiany w taborze MPK w Częstochowie
Miasto podpisało w marcu 2025 duży kontrakt na zakup dziesięciu fabrycznie nowych autobusów oraz całą towarzyszącą infrastrukturę. Całość zamówienia opiewa na ponad 44 mln zł, z czego aż 35 mln zł pochodzi z funduszy unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. W praktyce oznacza to nie tylko pojazdy, ale też 10 stacjonarnych ładowarek, urządzenia diagnostyczne oraz szkolenia dla personelu.
Nowe autobusy zastąpią najbardziej wyeksploatowane wozówki floty — według prezesa MPK Mariusza Sikory to będą głównie eksploatowane przez prawie 20 lat Mercedesy Conecto. Pojazdy mają zwiększyć przepustowość na najbardziej obciążonych kursach i poprawić komfort podróży.
“Pracujemy nad tym by częstochowska komunikacja miejska była konkurencyjnym wyborem w codziennym podróżowaniu mieszkańców naszego miasta. Do tego potrzebne są duże inwestycje, także w dalszą modernizację taboru”
Krzysztof Matyjaszczyk
Kontrola produkcji i parametry techniczne w Solaris Bus&Coach
W połowie listopada przedstawiciele Urzędu Miasta i MPK sprawdzili produkcję w zakładzie producenta. Testowy autobus przeszedł kontrolę i jazdę próbną po ulicach Bolechowa. Pierwsze 5 pojazdów ma zostać dostarczone do końca grudnia tego roku i po odbiorach pojawić się na częstochowskich trasach.
To pierwsze w Częstochowie zeroemisyjne autobusy przegubowe o długości 18 metrów. Producent deklaruje, że każdy wóz będzie miał 118 miejsc dla pasażerów, w tym 41 siedzących; 12 miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi (a 4 z nich przeznaczone dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej). Napęd zapewnią silniki o mocy 240 kW, z systemem odzysku energii podczas hamowania i funkcją ograniczenia prędkości do 70 km/h.
Regionalny dyrektor sprzedaży Waldemar Wlazło zapowiadał, że w zamówionych autobusach pojawi się zaawansowany, inteligentny system bezpieczeństwa, rozpoznający przeszkody na drodze i interweniujący, gdy kierowca nie zareaguje odpowiednio. Umowa przewiduje też wyposażenie serwisowe i szkolenia, które mają ułatwić wdrożenie nowego taboru w codziennej eksploatacji.
na podstawie: UM Częstochowa.
Autor: krystian

