Częstochowa druga w rankingu przyjaznych kierowcom, o 1 punkt

Częstochowa wskoczyła na podium – w najnowszym Rankingu Miast Przyjaznych Kierowcom nasze miasto zajęło 2. miejsce wśród miast poniżej 300 tys. mieszkańców, poprawiając wynik z ubiegłego roku. Co za tym stoi i co to oznacza dla kierowców? Sprawdzamy, jak policzono punkty i które działania miejskie przełożyły się na lepsze oceny.
- Zobacz, jak Częstochowa zdobywa drugie miejsce w Rankingu Miast Przyjaznych Kierowcom
- Sprawdź, które parametry decydowały o pozycji Częstochowy
Zobacz, jak Częstochowa zdobywa drugie miejsce w Rankingu Miast Przyjaznych Kierowcom
W najnowszym zestawieniu Częstochowa zajęła 2. miejsce w kategorii miast poniżej 300 tys. mieszkańców. W ubiegłym roku miasto było na 3. pozycji, a tym razem do lidera – Sosnowca – zabrakło zaledwie jednego punktu. Ranking został przygotowany, jak podaje źródło, w zestawieniu opracowanym po raz kolejny przez OponeoiYanosik.
Ocena miast opierała się na punktach przyznawanych w siedmiu kategoriach, a dane pochodziły przede wszystkim z systemu Yanosik — czyli od samych kierowców. Analizowano informacje z dni roboczych w godzinach 7:00–21:00, pochodzące od ponad 5 milionów aktywnych użytkowników. To właśnie ta baza danych stała u podstaw wyników.
Sprawdź, które parametry decydowały o pozycji Częstochowy
Wśród kryteriów branych pod uwagę w rankingu znalazły się m.in.:
średnie prędkości jazdy w centrum i w granicach miasta — zasada była prosta: im wyższe średnie prędkości, tym więcej punktów (zasada „najszybciej‑najkorzystniej”);
liczba kolizji — lepsze noty otrzymywały miasta, gdzie na 1000 mieszkańców przypada najmniej kolizji;
infrastruktura parkingowa — końcowa punktacja zależała od średnich cen, dostępności abonamentów różnych typów oraz czasu pobierania opłat; oceniano też dostępność rozwiązań takich jak Park `N Go lub Park & Ride.
Wypowiedź reprezentanta Urzędu Miasta podkreśla dwa wątki: płynność ruchu i bezpieczeństwo. W rolę rzecznika danych w UM wciela się Mirosław Anioł, zastępca naczelnika Wydziału Inżynierii Miejskiej i Kontroli, który zwraca uwagę na to, co dla urzędu jest najważniejsze.
„Mnie - oprócz średnich czasów przejazdów - zależy najbardziej na płynności ruchu i bezpieczeństwie, a w tym zakresie mamy się czym pochwalić”
Urząd przypomina także o utrudnieniach wynikających z trwających i ciągłych przebudów dróg, które wymuszały wyznaczanie objazdów i korzystanie z tras alternatywnych. Mimo tego, jak podkreślają miejscy urzędnicy, średnie czasy przejazdów są satysfakcjonujące.
W zakresie bezpieczeństwa miasto odnotowało wyraźny postęp. W ciągu ostatnich lat Częstochowa systematycznie poprawiała pozycję w tej kategorii — z miejsca 6. w 2019 roku na 1. w 2025 r. Według UM za poprawę odpowiadają m.in. identyfikacja miejsc niebezpiecznych oraz wprowadzanie zmian organizacyjnych związanych z ruchem, w tym obniżanie prędkości tam, gdzie to konieczne.
„Natomiast w zakresie bezpieczeństwa (liczby kolizji) od kilku lat systematycznie pniemy się do góry - z miejsca 6. w 2019 roku na 1. w 2025 r. Pozytywne wyniki dała między innymi identyfikacja miejsc niebezpiecznych i wprowadzanie zmian organizacyjnych, w tym zmniejszanie prędkości przy dobrej współpracy z Policją, która udostępnia swoje dane z wypadkowości i aktywnie uczestniczy w ocenie stanu bezpieczeństwa”
UM podkreśla też rolę współpracy z Policją, która udostępnia dane o wypadkowości i aktywnie pomaga w ocenie stanu bezpieczeństwa na drogach miasta.
Fot. Łukasz Kolewiński / UM
Na podst. UM Częstochowa
Autor: krystian