Parametry opon wózków widłowych — jak wybrać, aby wydłużyć sprawność pojazdu?

Ogumienia w wózkach widłowych pełnia ważną funkcję. To dzięki nim pojazdy zapewniają pracownikom i ładunkom bezpieczeństwo. Opony wózków widłowych muszą wytrzymać naprawdę wiele — wysokie obciążenia, częste zmiany kierunku jazdy i hamowanie na niewielkich odległościach. Jak wybrać odpowiednie ogumienia, aby wydłużyć sprawność pojazdu?
Jak dobrać opony do wózka widłowego?
Dobrze dobrane opony sprawiają, że widlak płynnie się porusza, pokonując wiele przeszkód. Natomiast operator i przewożony przez niego ładunek pozostają bezpieczni. Wybierając opony do wózka widłowego, zwróć uwagę na ich przyczepność. To jednak niejedyne kryterium, jakim powinieneś się kierować. Ogumienia dobierzesz na podstawie kilku czynników, takich jak:
- rodzaj pojazdu,
- typ podłoża, po jakim porusza się widlak,
- charakter transportowanych materiałów/towarów.
Na rynku mamy dwa główne rodzaje opon przeznaczonych do widlaków — opony superelastyczne (pełne) i pneumatyczne (dętkowe). Różnią się one ze względu na budowę, rodzaj montażu i zastosowanie.
Pełne opony do wózków widłowych, czyli w całości wypełnione gumą
Opony pełne do wózków widłowych są w całości wypełnione gumą (stąd tez ich nazwa). Charakteryzuje je to, że nie posiadają wolnych przestrzeni na powietrze. Ich konstrukcję wyróżnia to, że pod bieżnikiem znajduje się warstwa amortyzująca pod nią natomiast — warstwa bazowa. W tej kategorii mamy opony superelastyczne i elastyczne (w zależności od ilości warstw: dwu- lub trzywarstwowe).
Opony dwuwarstwowe są w całości wykonane z gumy i nie mają warstwy amortyzującej. Używa się ich najczęściej na płaskich, równych powierzchniach i dość twardych podłożach. Opony z dwóch warstw są tańsze od opon trzywarstwowych. Te ostatnie są bardziej rozbudowane. Trzecia warstwa jest tu warstwą amortyzującą. To ona odpowiada za komfort jazdy i zmniejsza ilość drgań na nierównym gruncie.
Opony pełne mają bardzo wiele zalet. Przede wszystkim zalicza się do nich ich trwałość i wytrzymałość. Nawet jeśli do ogumienia pełnego wbije się gwóźdź, nie istnieje ryzyko całkowitego przebicia opony. Co za tym idzie — pojazd dalej się porusza i spełnia swoją funkcję. Tego rodzaju opony bardzo trudno odkształcić, nawet przy dużych obciążeniach ładunkiem. Do korzyści użytkowania tego typu opon zaliczymy również ich żywotność. Na ich plus przemawia to, że wiele modeli można zamontować w wersji niebrudzącej, czyli niepozostawiającej śladu na jasnej podłodze.
Opony pełne montuje się w wózkach widłowych elektrycznych i wysokiego składowania.
Opony dętkowe w wózkach widłowych
Jak już wiesz, opony dętkowe nazywa się także pneumatycznymi. Nie są one w całości wypełnione gumą, tylko sprężonym powietrzem. Bardzo ważne jest to, aby w tego typu oponach zachować odpowiednie ciśnienie. Opony dętkowe dzielą się na radialne i diagonalne.
Opony radialne są najbardziej zbliżone do opon samochodowych. W porównaniu do opon diagonalnych są bardziej wytrzymałe.
Opony dętkowe mają również sporo zalet. Jedną z nich jest niska cena. Opony dętkowe, czyli pneumatyczne cechuje bardzo dobra amortyzacja. Widlaki, które w nie zaopatrzono, mogą przewozić nawet bardzo delikatne towary bez ryzyka uszkodzenia (brak drgań na nierównym podłożu). Dodatkowo tego typu opony są szybkie i łatwe w montażu.
Opony dętkowe nie są tak wytrzymałe, jak opony pełne. Można je przebić, a wtedy pojazd nie może dalej spełniać swojej funkcji.
Opony w widlaku — kiedy należy je wymienić?
Na wymianę opon w wózkach widłowych należy się zdecydować w kilku przypadkach. Na pewno trzeba to zrobić wtedy, kiedy ogumienia zużyją się lub zetrą. Producenci bardzo często umieszczają na oponach informacje o wskaźniku zużycia bieżnika. Dzięki temu łatwiej jest ocenić ich stan techniczny. Kiedy jednak wymiana opon w widlaku jest koniecznością? Gdy:
- opony nadmiernie się zużyją — głębokość rzeźby bieżnika przekroczy 16 mm,
- dojdzie co całkowitego zniszczenia opony — rozwarstwienia w przypadku opony superelastycznej i pęknięcia w przypadku opony pneumatycznej,
- opona ulegnie uszkodzeniu — w oponie dętkowej pojawią się widoczne wybrzuszenia, natomiast w oponie superelastycznej — zaczną wystawać druty,
- zmieni się charakter pracy widlaka — warto przystosować swój pojazd do nowych celów i wymienić w nim opony np. na nie powodujące drgań na nierównościach podłoża.
Wymiana opon w widlaku nie jest jednak możliwa bez znajomości ich parametrów. Jak je odczytywać, aby zawsze dobrze dobrać ogumienia do danego pojazdu? Na oponie wózka widłowego znajdują się następujące oznaczenia:
- szerokość opony podana w calach,
- średnica podana w calach,
- informacje o amortyzacji, braku pozostawiania śladów czy szybkim montażu.
Oprócz tego na oponach dętkowych można odczytać dane na temat:
- szerokości opony podanej w calach,
- średnicy obręczy podanej w calach,
- liczbie przekładek — oznaczonych literą PR” lub R”.
Opony w wózku widłowym powinno się dostosować do rodzaju pracy pojazdu i przewożonego ładunku. Bardzo ważny jest dobór ich parametrów. Bez odpowiednich danych technicznych montaż ogumienia byłby niemożliwy. Warto regularnie kontrolować stan opon, a w razie usterki, szybko wymienić je na nowe.
Sprawdź naszą ofertę opon: https://cswim.pl/30-opony-do-wozka-widlowego
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski