Koronawirus nadal zbiera spore żniwo. Wśród ofiar nie znajduje się tylko zarażonych, ale też przedsiębiorców i firmy, które odniosły straty w związku z zaistniałą sytuacją. W pewnym momencie handel znajdował się w nieciekawej sytuacji. Zamknięto wszystkie obiekty handlowe powyżej 2 tys. mkw., a wszyscy byli zobowiązani do izolowania się w domowym zaciszu. Choć sytuacja nieco się unormowała, to nadal ruch w sklepach jest dużo mniejszy niż w czasach przed pandemią. Jak można na to zaradzić?

Sytuacja w e-commerce na początku 2020 roku

Warto przypomnieć, co działo się w pierwszych miesiącach tego roku, kiedy o koronawirusie było najgłośniej. Wiele sklepów musiało zostać zamkniętych, przez co zakupy przeniosły się do internetu. Google w „Poradniku dla sprzedawców na czas pandemii COVID-19” wspomina o wzroście liczby wyszukiwani hasła „dostawa do domu” o 1000% w ciągu 30 dni! Przy tym około 86% polskich konsumentów zmieniło swoje zachowania zakupowe z powodu epidemii według firmy GfK. Dla wielu przedsiębiorców był to czas drastycznych zmian, które były konieczne, aby utrzymać się na rynku.

Wielu z nich zdecydowało się na sprzedaż przez internet. Firma oferująca platformę sklepu internetowego Shoper, że w kwietniu 2020 roku założono o 137% więcej nowych sklepów niż w tym samym miesiącu poprzedniego roku. Oprócz tego wszystkie sklepy zanotowały o 119% więcej transakcji niż rok wcześniej. Na zainteresowanie konsumentów odpowiedziało wielu sprzedawców, którzy zauważyli możliwości, które niesie ze sobą sprzedaż internetowa i postanowili z niej skorzystać.

Jak przygotować się do zmian zachowania i potrzeb klientów

Aby odpowiednio rozpocząć sprzedaż w modelu e-commerce, warto podjąć najpierw kilka odpowiednich kroków. Należy przygotować takie aspekty jak:

Jeżeli czujesz się na siłach, możesz spróbować zająć się tym samodzielnie. Jednak bezpieczniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy profesjonalistów, takich jak np. agencja MarketingCzęstochowa. Dzięki niej można przygotować się do wyzwań, które ze sobą niesie rynek e-commerce.

Ocena zapotrzebowania i trendów

W internecie istnieje wiele narzędzi, dzięki którym można ocenić potencjał założenia sklepu internetowego. Najpierw jednak należy wiedzieć, gdzie i na co należy patrzeć. W agencjach marketingowych istnieją osoby, które mają odpowiednie kompetencje w tym zakresie. Korzystając z ich pomocy, dowiesz się, jak dużo możesz zyskać na przeniesieniu swojej działalności sprzedażowej do internetu.

Platforma sprzedażowa

Na rynku można znaleźć wiele firm, które oferują specjalnie przygotowane systemy do prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży internetowej. Warto z nich skorzystać. Inną opcją jest implementacja takiej funkcjonalności na posiadanej już stronie internetowej. Dzięki temu osoby zaglądające na witrynę firmy od razu zauważą, że istnieje opcja zakupu produktów czy usług bez wychodzenia z domu, bezpośrednio z poziomu przeglądarki.

Marketing internetowy

Komunikacja z potencjalnymi klientami i zwiększanie wśród nich świadomości marki jest bardzo ważne. W tym celu należy podejmować wiele działań, które polepszą widoczność twojej firmy. Głównymi aspektami, na które warto zwrócić uwagę, są:

  • pozycjonowanie i optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarki internetowe,
  • content marketing – inaczej marketing treści, polegający na dostarczaniu odbiorcom wartościowych treści,
  • social media marketing – istnienie marki w mediach społecznościowych i angażowanie przez nie budowanej tam społeczności.


Wiele z tych działań mogą być trudne dla laika, dlatego dobrym pomysłem jest zwrócenie się o pomoc do profesjonalistów.