W bydgoskiej firmie PESA trwa produkcja dziesięciu nowoczesnych składów tramwajowych, przeznaczonych dla Częstochowy. Pierwszy z nich powinien do nas dotrzeć jeszcze w marcu.
Na początku lutego przedstawiciele Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie po raz kolejny wizytowali linię produkcyjną, na której powstają Twisty. Po kilku miesiącach zwłoki, wynikających z perturbacji z innymi zamówieniami, z którymi musiał uporać się wykonawca, proces produkcyjny przebiega bez problemów, a roboty przyspieszają. Według deklaracji firmy PESA pierwszy tramwaj typu Twist 2.0 przyjedzie na testy do końca marca. Pozostałe mają dotrzeć do MPK w przeciągu kilku kolejnych miesięcy.
- Produkowane dla Częstochowy Twisty to kolejna generacja tych tramwajów. Wprowadzone zmiany zapewnią pasażerom komfortową i bezpieczną podróż, a motorniczym jeszcze lepsze warunki pracy w ergonomicznej, funkcjonalnej kabinie – mówi Marcin Grzyb, dyrektor sprzedaży Rynku Tramwajowego Pesa Bydgoszcz SA.
Produkcja i dostawa kolejnych składów (koszt ok. 90 mln zł) to jeden z dwóch elementów największego w historii MPK projektu tramwajowego. Drugą częścią jest budowa nowej linii w starym śladzie między Rakowem a Północą (koszt ok. 114 mln zł). Nowe Twisty drugiej generacji będą jednymi z najnowocześniejszych w Europie - z szeroką paletą udogodnień jezdnych, pełną klimatyzacją, monitoringiem, cyfrową informacją dla pasażerów, biletomatami itp.
- Tegoroczna dostawa 10 nowych składów tramwajowych w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie" pozwoli nam na największą od dekad modernizację taboru tramwajowego. W połączeniu z siedmioma Twistami, które już od kilku lat jeżdżą po naszym mieście, będą stanowiły zdecydowaną większość składów obsługujących linie tramwajowe w Częstochowie. Wierzymy, że pod względem technicznym i funkcjonalnym będą to pojazdy światowej klasy. Dzięki nim oraz przebudowie linii tramwajowej powinniśmy już niedługo poruszać się tramwajem po Częstochowie zdecydowanie bardziej komfortowo, szybciej i bezpieczniej – zapowiada prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk.
Łącznie na zakup nowoczesnych składów i przebudowę torowiska miasto pozyskało 144 mln zł unijnego dofinansowania. Wartość obu tramwajowych projektów to 204 mln zł.