Reklama w social mediach czy Google jest bardzo popularna i korzysta z niej wiele osób. Są to zarówno duże firmy i marki, jak i mali przedsiębiorcy czy osoby prywatne. Dzięki wielu zaletom reklama w internecie na różnego rodzaju portalach przynosi wiele plusów, które warto wykorzystać. Podczas tworzenia takiej reklamy stajemy też przed zadaniem stworzenia targetu, czyli określenia grupy docelowej osób, do których trafi reklama. Jest to ogromna szansa i kluczowy element, aby nasza reklama odniosła sukces oraz była skuteczna. Wiele osób nie do końca potrafi, nie chce lub nie ma czasu dokładnie i poprawnie określać grupy docelowej. Późnej odpowiadamy, dlaczego warto poświęcić nieco uwagi na tę czynność i jak określić grupę docelową odpowiadając sobie jedynie na kilka pytań.
Czym jest grupa docelowa?
Grupa docelowa to grupa odbiorców, którzy zobaczą naszą reklamę. Tworząc promocję w social mediach czy w sieci bardzo często mamy wybór określenia parametrów osób, którym zostanie wyświetlona nasza reklama. Grupę taką możemy określać na podstawie kilkunastu, kilkudziesięciu lub kilkuset parametrów, które są mniej, lub bardziej ogólne. Możemy również modyfikować grupy docelowe lub stawiać konkretne wymagania, które musi spełnić dana osoba, aby się w niej znaleźć. Określenie grupy docelowej jest darmowe i polega jedynie na wybieraniu poszczególnych opcji w formularzu. Najlepszym przykładem targetowania może być np. Facebook Ads czy Google Ads, czyli dwa najpopularniejsze systemy reklamowe w sieci. Określać odbiorców możemy zarówno samodzielnie lub skorzystać z oferty usługi np. agencji reklamowych, freelancerów lub profesjonalistów. W sieci istnieje wiele ofert konfiguracji czy pomocy przy ustalaniu grup odbiorców. Targetowanie daje nam możliwość określania ogólnej, podstawowej grupy, ale też i wąskiej grupy osób, która spełnia wiele kryteriów. W określeniu grupy docelowej z całą pewnością będzie w stanie pomóc agencja JazzSEO.pl.
Dlaczego warto ją określić?
Istnieje kilka powodów, dla których warto poświęcić nieco czasu i poprawnie utworzyć grupę odbiorców. Targetowanie warto wykonywać rzetelnie, gdyż to od niego zależy, kto zobaczy naszą reklamę, a następnie skuteczność naszej reklamy. Jeśli zostanie ona wyemitowana w odpowiedniej grupie osób, uzyskamy wiele sprzedaży i dużą skuteczność. Dziki temu wydamy też efektywnej nasz budżet reklamowy oraz trafimy z reklamą, która zostanie dobrze odebrana do konkretnej grupy odbiorców. Targetowanie to zatem możliwość na szybszy rozwój marki, jest proste i nie wymaga wykonywania skomplikowanych działań a jedynie poświęcenia odpowiedniej ilości czasu.
Wąskie targetowanie — pozyskiwanie klienta
Pierwszym rodzajem grupy docelowej jest grupa wąska — która pomaga nam trafić do konkretnych osób spełniających wiele wymogów. Pozwala to na znalezienie “klienta idealnego” oraz zwiększenie sprzedaży. Określenie takiej grupy powinniśmy rozpocząć od ogólnego określenia parametrów jej członków. To pierwszy i ważny krok, gdyż odrzucamy w nim osoby, które z pewnością nigdy nie skorzystają z naszej oferty. Do takich parametrów należeć będzie wiek, narodowość, język, płeć czy ew. lokalizacja, jeśli prowadzimy biznes lokalny. Gdy na tej podstawie odrzucimy osoby, które z pewnością nie będą naszymi klientami, możemy przejść do tworzenia odpowiedniego profilu w kroku drugim. W tym elemencie powinniśmy zastanowić się nad określeniem zainteresowań, stanowiska zawodowego, aktywności w sieci czy nad posiadanymi przedmiotami danej osoby. Dzięki temu będziemy mogli stworzyć grupę odbiorców, która jest już wstępnie zainteresowana daną tematyką np. muzyką czy sportem oraz doprecyzować dodatkowe zachowania. Dzięki temu stworzymy też grupę, która z dużym prawdopodobieństwem kupi nasz produkt.
Tylko od nas zależy, jakie opcje wybierzemy. Jeśli prowadzimy sklep internetowy, warto wybierać u grupy docelowej zainteresowania zakupami online. Gdy zajmujemy się sprzedażą koszulek lub butów - zainteresowanie modą itp. Możemy również doprecyzować dane odnośnie wieku czy zainteresowań konkretnymi stronami.
Jeśli stworzyliśmy już wąską grupę docelową w celu pozyskiwania klienta, warto również zastanowić się nad jej dodatkowym zawężeniem. Jeśli mamy jeszcze taką możliwość a nasza grupa docelowa nie jest już zbyt mała, możemy wprowadzić dodatkowe elementy, które pomogą nam w sprzedaży. Z pewnością będzie to wybieranie osób majętnych z dużych, miast które np. często podróżują, interesują się ekskluzywnym sportem lub posiadają drogi telefon marki Apple. Takie działanie sprawi, że osoby majętne dużo łatwiej zakupią nasz produkt, gdyż łatwiej będzie im się rozstać z pieniędzmi. Warto przetestować też kilka wariantów w porównywalnych warunkach i wybrać ten najlepszy.
Szerokie targetowanie — zwiększenie zasięgu i rozpoznawalności marki
Targetowanie to również określanie szerokiej grupy docelowej. Będzie ono miało miejsce, jeśli wchodzimy na rynek, chcemy popularyzować, markę, tworzyć pozytywny wizerunek marki czy wchodzić na inne rynki i zdobywać nowych klientów. W tym celu warto maksymalnie rozszerzyć target, określając jedynie podstawowe parametry. Tak jak przy targetowaniu wąskim powinniśmy wykluczyć osoby, które z pewnością nie będą naszymi klientami, a pozostać inne osoby w naszej szerokiej grupie docelowej. Dzięki statystykom lub testom możemy również określić która grupa daje nam największe profity i skupić się w przyszłości na niej. Wiele osób wykonując szerokie określanie grupy docelowej, popełnia błąd i otwiera ją zbyt mocno. W takim wypadku marnują oni znaczną część budżetu reklamowego, gdyż reklama trafia np. do obcokrajowców czy osób np. zbyt młodych na zakup auta itp.
Porada: Przed targetowaniem w jakimkolwiek systemie reklamowym, warto przygotować wszystkie parametry, które chcemy umieścić podczas targetowania. Następnie będziemy mogli jedynie dobierać kolejne, o których nie pomyśleliśmy. Znacznie ułatwi to pracę i przyspieszy cały proces. Możemy również skorzystać np. ze statystyk w Google Trends, aby jeszcze trafniej określić potencjalnych klientów i właśnie to do nich kierować reklamę. Możemy też dla konkretnej szerokiej grupy docelowej spróbować wyszukiwać dodatkowe ustawienia czy parametry i na ich podstawie stworzyć indywidualny target.