1,6 mln zł kosztowało zagospodarowanie terenu przy przedłużeniu ul. Racławickiej. Inwestycja w ramach programu ,,Kierunek przyjazna Częstochowa” dopełnia zrealizowane tam dwa lata temu zadanie drogowe. Przy ul. Perepeczki powstał m.in. park linowy dla dzieci, tor przeszkód dla młodych rowerzystów, a także 48 miejsc, o które poszerzona będzie strefa parkowania.

Odnowiony, świeżo przeobrażony teren znajduje się w samym centrum miasta, choć także nieco na uboczu – w pewnym oddaleniu od najruchliwszych arterii. Jest dobrze skomunikowany i oświetlony. Jego rewitalizacja to spełnienie obietnicy złożonej podczas konsultacji społecznych. To podczas zbierania opinii na temat koncepcji przedłużenia ulicy Racławickiej do ul. Staszica pojawiły się pierwsze pomysły na jego zagospodarowanie.  

–  To kolejne miejsce w centrum miasta, w którym można wypocząć. Efektem inwestycji jest także sensowne uporządkowanie miejskiej przestrzeni i kwestii związanych z parkowaniem. – mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. – Łącznie z wcześniejszą budową nowe połączenia cały kwartał udało się zagospodarować kosztem ok. 4,6 mln zł.   

Zakres obecnego zadania objął budowę placu zabaw, parku linowego oraz 48 miejsc parkingowych (w tym trzech dla niepełnosprawnych). Powstała mała architektura – stojaki, ławki, kosze na śmieci – oraz tzw. pump track, czyli rodzaj toru przeszkód, umożliwiającego, zwłaszcza dzieciom i młodzieży ciekawe i nietypowe testowanie umiejętności jazdy na rowerze. Ten element zostaje udostępniony u progu drugiego sezonu Częstochowskiego Roweru Miejskiego, którego inauguracja przewidziana jest na 1 kwietnia. Zeszłoroczny sezon systemu miejskich jednośladów okazał się ogromnym sukcesem – przez siedem miesięcy 2018 roku charakterystyczne zielone jednoślady wypożyczono aż 175 tys. razy.

– W tym roku na niektórych miejskich rowerach pojawią się, zgodnie z sugestiami użytkowników, foteliki dziecięce. – zapowiada społeczny konsultant ds. infrastruktury rowerowej Łukasz Kot. – Inna zmiana w systemie CRM to przeniesienie jednej ze stacji dokujących spod dworca PKP, gdzie trwa obecnie budowa węzła przesiadkowego, pod Politechnikę.   

Zagospodarowanie ul. Perepeczki wpisuje się w miejską akcję porządkowania problemu parkowania w centrum miasta. Chodzi zarówno o zmianę obyczajów kierowców, jak i zmniejszenie deficytów miejsc parkingowych. 48 nowych miejsc z pewnością poprawi sytuację, jednocześnie nie wpływając negatywnie na inne funkcje tej przestrzeni. Wkrótce przy ul. Perepeczki powinien pojawić się dodatkowy parkomat (opłaty dotyczyć będą oczywiście godz. od 9 do 17, od poniedziałku do piątku).

Na spotkaniu podsumowującym inwestycję, obok prezydenta Częstochowy, konsultanta ds. rowerów oraz wykonawców z Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, obecny był m.in. zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Drób i Transportu Mirosław Kucia-Piekarski oraz kierownik Wydziału Strefy Parkowania MZDiT Michał Lewandowski.
 
Koszt prace zamknął się kwotą ok. 1,6 mln zł. Zdecydowana większość robót budowlanych była gotowa jeszcze przed zimą. Ostateczny finał mógł nastąpić jednak dopiero na początku wiosny, a to ze względu na konieczność ułożenia ostatniej warstwy specjalnej powierzchni z tworzywa, co wymagało cieplejszej i bezdeszczowej aury. Zrealizowana w 2017 drogowa inwestycja, która połączyła ulice Racławicką i Staszica, kosztowała ok. 3 mln zł. Powstała wtedy nowa jezdnia, ciągi pieszo-rowerowe i parkingi.
 
Jednym z celów programu ,,Kierunek Przyjazna Częstochowa” jest maksymalne wykorzystanie potencjału,  jaki daje miejska przestrzeń – a to oznacza także przemianę wcześniej nieużytkowanych, czasem zaniedbanych i niezbyt estetycznych fragmentów miasta. Nieopodal placu przy ul. Perepeczki, bliżej alei Kościuszki sfinalizowano niedawno np. plac do ćwiczeń typu street workout. Dużo większą inwestycją jest prowadzona budowa Promenady Śródmiejskiej w rejonie ul. Boya-Żeleńskiego. Dzięki niej teren dawnego ,,Węglobloku” zamieni się w wielofunkcyjną przestrzeń wypoczynkowo-rekreacyjną dla różnych grup częstochowianek i częstochowian.
 


mb/wt