Pojęcie przebranżowienia stało się bardzo modne w dobie pandemii koronawirusa. Z uwagi na wprowadzenie kilkumiesięcznego lockdownu wiele firm musiało zmienić kierunek swojej działalności. Jest to zawsze niezwykle trudna decyzja, zwłaszcza dla osób, które firmę prowadzą od wielu lat – zmiana branży nie zawsze może przynieść dobre skutki – to trzeba jasno powiedzieć. Z drugiej natomiast strony może się okazać, że była to jedna z najlepszych decyzji. Zanim jednak przejdzie się do konkretów niezbędne jest dokładne przeanalizowanie wszystkich „za” i „przeciw”.
Przebranżowienie się wymaga kalkulacji
Wszystkie decyzje w biznesie należy podejmować z rozsądkiem i w zgodzie z zasadą złotego środka. Nie ma miejsca na spontaniczne, nieprzemyślane decyzje. Jeżeli zmiana profilu działalności gospodarczej jest dopiero rozważana, trzeba zrobić listę branych pod uwagę branż. Dobrym krokiem jest wybór takiej, która chociaż w małym stopniu jest związana z poprzednią. Dość dużą dawkę ciekawych koncepcji, pomysłów i inspiracji warto poszukać na blogach o tematyce stricte biznesowej – na przykład aboutbiznes.pl. Tamtejsze porady przestrzegają między innymi przed kierowaniem się emocjami i pesymizmem, przekonaniem o skazaniu z góry na porażkę. Wskazane jest przede wszystkim przedsiębiorcze myślenie, czyli znalezienie skutecznego sposobu na możliwie największy dochód. Często popełnianym błędem jest stawianie wyłącznie na pasję, na przykład rękodzieło, niestety – trudno, aby ta branża szybko się rozwinęła i generowała zadowalające zyski. Potrzebne jest przygotowanie oferty, znalezienie grupy docelowej, reklama. To wszystko pozostaje w cieniu wielu produktów o podobnej estetyce dostępnych w popularnych sklepach. Wielu ludzi najzwyczajniej nie stać na rękodzieło z prawdziwego zdarzenia.
Decyzja o przebranżowieniu – co dalej?
Analizie podlega opłacalność nowej formy działalności oraz bieżąca sytuacja na rynku, nie bez znaczenia pozostają własne możliwości. Rzetelny research jest bardzo ważny, można posiłkować się branżowymi publikacjami książkowymi, czasopismami oraz artykułami blogowymi. Te ostatnie można znaleźć na stronie aboutbiznes.pl. Niekiedy zmiana branży jest ściśle powiązana z koniecznością zyskania nowych funduszy, urządzeń, czy też nowych pracowników. Niewykluczona jest zmiana lokalizacji, czy nowego zagospodarowania przestrzeni. Wszystkie te wydatki można sfinansować z dotacji, czy innych pomocy, ale konieczna jest znajomość wszystkich zasad ich przyznawania. Podjęcie decyzji o zmianie profilu działalności wymaga również dopełnienia pewnych formalności. Zmianie podlegają kody w PKD, które zgłasza się do CEiDG, można to zrobić w Urzędzie Gminy lub przez Internet. W kontekście kodów należy jeszcze dodać, że przedsiębiorca nie musi usuwać poprzednich, mogą one nadal widnieć w ewidencji. Zdarza się, że wraz ze zmianą branży, firma decyduje się na nową nazwę, tego kroku raczej się nie rekomenduje, ponieważ wpływa to na dezorientację dotychczasowych klientów. Zdecydowanie lepszą opcją jest niewielka modyfikacja.