Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Częstochowa

Ze względu na epidemię, Miejska Galeria Sztuki zmuszona jest do przełożenia – zaplanowanego na 19 listopada – wernisażu 10. edycji Triennale Sztuki Sacrum. W zamian za to zaprasza na wirtualną wystawę.

W oczekiwaniu na możliwość fizycznej organizacji 10 edycji imprezy, MGS – od 20 listopada będzie prezentować wystawę w formie online – w różnych formach. W kolejnych dniach będą publikowane zdjęcia i filmy z wystawy, przedstawiani uczestniczący w niej artyści; pojawią się też komentarze do dzieł i rozmowy z kuratorami. Wkrótce widzowie będą też mogli odbyć wirtualny spacer po wystawie.

Więcej informacji na facebookowym profilu Miejskiej Galerii Sztuki oraz na stronie www.galeria.czest.pl.

Triennale Sztuki Sacrum to najważniejsza impreza kulturalna Galerii i jedna z ważniejszych w Częstochowie. Przez lata zdołało sobie zapracować na miano imprezy prestiżowej, znanej  i poważanej w Polsce. W Radach Programowych kolejnych edycji Triennale podejmowało pracę wiele znaczących autorytetów – naukowych, artystycznych, krytyków i teoretyków sztuki, dzięki którym kształt artystyczny i merytoryczny wydarzenia był zawsze na najwyższym poziomie. Każda edycja Triennale odbywa się pod innym hasłem programowym: Człowiek – wiara (1991), Wiara – sztuka (1994), Człowiek – wiara - sztuka (1997), Muzeum wyobraźni (2000), Ku cywilizacji życia (2003), Sztuka wobec zła (2006), Dom – droga istnienia (2009/10), sacrum/profanum (2013).

Od kilku lat Triennale ma charakter interdyscyplinarny – razem z wystawami plastycznymi odbywają się spektakle teatrów alternatywnych (m.in. Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice, Sceny Plastycznej KUL, spektakle plenerowe Andrzeja Szarka), koncerty muzyczne, sypanie mandali przez mnichów tybetańskich, akcje performatywne; realizowany jest program filmowy, sesje i konwersatoria, a efektem Triennale są wydawnictwa artystyczne oraz publikacje książkowe.

Triennale Sztuki Sacrum podejmuje, poprzez prezentację dzieł różnych dziedzin sztuki najbardziej istotne pytania dotyczące sytuacji człowieka w świecie i jego odniesień do rzeczywistości. Triennale było zawsze przeglądem najciekawszych i najważniejszych zjawisk w sztukach plastycznych w Polsce, odwołujących się do sacrum. To odwołanie rozumiemy szeroko, prezentowaliśmy, obok dzieł w sposób oczywisty dających się określić jako sakralne,  również takie, które, naszym zdaniem,  poprzez ikonografię powszechnie uznawaną za świecką,  przekazywały  treści metafizyczne. Stąd wynikają czasami  poważne problemy, przed którym staje organizator, komisarz wystaw, konkursów mających „sacrum” w tytule. Dlatego z każdą edycją hasła programowe Triennale zyskują wymiar coraz bardziej uniwersalny i odwołują się do doświadczenia człowieka współczesnego.