Trwają duże miejskie inwestycje drogowe, a kolejne – jak przebudowa DK-1 w Częstochowie - wkrótce się rozpoczną. Dla miasta jednym z priorytetów jest to, aby jak najmniej ingerowały w obecną zieleń. Zmiany w zieleni są możliwe tylko wtedy, gdy kolizja z inwestycją poprawiającą bezpieczeństwo, standard i komfort korzystania z infrastruktury drogowej, jest nieunikniona. Inwestycjom towarzyszą oczywiście nasadzenia nowych drzew, których każdorazowo jest dużo więcej niż usuwanej zieleni. 

Zgodnie z poleceniem prezydenta Częstochowy każda inwestycja ma być realizowana przy jak najmniejszej ingerencji w strukturę zieleni miejskiej. Jeżeli - z uwagi na rozwój infrastruktury jest ona konieczna – reorganizacja ma być zaplanowana optymalnie dla zasobu miejskich terenów zielonych. Działania obejmujące przesadzenia bądź usunięcie drzew i rekompensujące ją nasadzenia będą dopuszczalne tylko wtedy, gdy zieleń rosnąca w miejscach niemodernizowanych od lat, uniemożliwia prace poprawiające stan infrastruktury, bezpieczeństwa i komfortu poruszania się po mieście.

Przebudowa DK-1

Wkrótce w terenie rozpoczną się pracę związane z przebudową DK-1 – alei Wojska Polskiego. Prace obejmą częstochowską część DK-1 na odcinku od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską (5,5 km), a także przebudowę głównych skrzyżowań.

Na przecięciu DK-1 z ulicami Krakowską-Rejtana oraz z ul. Legionów powstaną bezkolizyjne dwupoziomowe skrzyżowania. Całkowicie przebudowana zostanie także estakada na Rakowie. Wzdłuż DK-1 powstaną ścieżki rowerowe, wybudowane lub przebudowane zostaną także kładki dla pieszych i chodniki.

Inwestycję w terenie poprzedziły wielomiesięczne konsultacje z projektantami i wykonawcami – służące wypracowaniu optymalnych dla drzewostanu rozwiązań. Z inicjatywy Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oraz miejskich jednostek zajmujących się ochroną środowiska, do projektu wykonawczego wprowadzone zostały liczne korekty minimalizujące ingerencję w strukturę zieleni. Trzeba pamiętać, że każdorazowo muszą być brane pod uwagę jednocześnie kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ekologii przy zachowaniu funkcjonalności nowych rozwiązań. 

Ostateczny projekt zieleni związany z przebudową DK-1 jest finalizowany, a wszystkie konieczne zmiany w zieleni poprzedzi proces wydania – przez organy zewnętrzne - stosownych decyzji administracyjnych. Absolutnie niezbędne usunięcia drzew będą  zrekompensowane nasadzeniami zastępczymi. Przygotowanie terenu pod właściwe prace poprzedzi rozpoczynające się właśnie oczyszczenie terenu inwestycji z nieuregulowanych zarośli, krzewów oraz samosiejek nieobjętych przewidzianą prawem procedurą wydawania decyzji administracyjnych.

Warto dodać, że aby uniknąć ingerencji w drzewostan placu Katyńskiego, zmieniono m.in. pierwotny przebieg prac na odcinku od alei Jana Pawła II do ul. Legionów.


Przebudowa linii tramwajowej - Śródmieście

Kilka miesięcy trwały też prowadzone na wniosek i w interesie miasta - starania MPK o odstępstwa od obecnych przepisów dotyczących parametrów przebudowywanej linii tramwajowej. Uzyskano ostatecznie ministerialną zgodę na zmianę tych parametrów na odcinku Śródmieścia. Dzięki temu szpaler kilkuset drzew - głównie w alei Wolności - pozostanie w obecnym kształcie.

Symbolicznym przykładem starań o pozostawienie każdego drzewa, które może zostać zachowane, w obrębie placu przebudowy linii tramwajowej są dwa drzewa, które pomimo częściowego ograniczenia dostępności do wytyczonych przejść dla pieszych, zostały uratowane z jednoczesnym zabezpieczeniem ich pni (foto w załączniku). Takieusytuowanie przejścia  dla pieszych było – zdaniem MZDiT – niezbędne z uwagi na kwestie bezpieczeństwa.  

Połączenie Warszawska-Jaskrowska

Nie ucierpi też kilkanaście dębów rosnących w obrębie rozpoczynanej w dzielnicy Stare Miasto budowy połączenia drogowego ul. Warszawskiej z ul. Jaskrowską. Zostaną one przesadzone w toku przygotowywania terenu pod tę inwestycję.

Każde z tych działań poprzedzone jest wieloetapową procedurą i uzależnione od decyzji właściwych organów zewnętrznych w zakresie ochrony przyrody.

Trzeba być także świadomym, że każda inwestycja tworząca np. nowe połączenia, obiekty inżynieryjne czy rozbudowująca miejską infrastrukturę komunikacyjną, ingeruje w miejską przestrzeń, w tym także w zieleń. Każdy projekt musi więc być rozsądnym kompromisem między potrzebą zachowania terenów zielonych w dotychczasowym kształcie a realizacją istotnego zadania inwestycyjnego z zachowaniem m.in. wymogów bezpieczeństwa kierowców, pieszych i rowerzystów, a także zasadą kompensaty zieleni - w przypadku zmian.   

O podobnych – mających na względzie troskę o miejską zieleń – działaniach i korektach przy realizacji kolejnych inwestycji Miejski Zarząd Dróg i Transportu ma informować na bieżąco.


Na podstawie informacji Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie

Fot. ubiegłoroczne prace przy przebudowie linii tramwajowej w alei Pokoju