Wciąż wiele osób sądzi, że czerwone światło przed przejazdem kolejowo-drogowym jest tylko ostrzeżeniem, a nie kategorycznym zakazem wjazdu na tory. Większość osób nawet nie wie jak wygląda droga hamowania rozpędzonego pociągu i jakie konsekwencje niesie za sobą nieprzestrzeganie przepisów w rejonie przejazdów kolejowych. Dlatego częstochowska policja włączyła się w akcję Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, której głównym założeniem jest podniesienie świadomości wszystkich uczestników ruchu drogowego, jak niebezpieczna może się okazać brawura i brak wyobraźni w tych miejscach.

Działania prowadzone przez pracowników PKP i policjantów z częstochowskiej drogówki mają na celu uświadomienie zarówno kierującym pojazdami jak i niechronionym uczestnikom ruchu drogowego, jakie zagrożenia niesie za sobą nieprzestrzeganie przepisów w rejonie miejsca ruchu pociągów, w rejonie przejazdów kolejowych i na całej długości torowiska. 

Podczas działań policjanci oraz pracownicy PKP apelują do kierujących, rowerzystów i pieszych, przypominając, że nie należy poruszać się po torowisku, licząc na to, że "może uda się zdążyć" przed pociągiem. Droga hamowania pociągu jest około 13 razy dłuższa niż droga hamowania samochodu.

 

Kierujący pojazdem obowiązany jest:

  • zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
  • przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
  • prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
  • w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

Kierującemu pojazdem zabrania się:

  • objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  • wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
  • omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu
  • policjantka informuje kierowcę o zagrożeniach związanych z nieprzestrzeganiem przepisów w rejonie przejazdu kolejowego i rozdaje ulotki
  • policjantka informuje kierowcę o zagrożeniach związanych z nieprzestrzeganiem przepisów w rejonie przejazdu kolejowego i rozdaje ulotki
  • policjantka informuje kierowcę o zagrożeniach związanych z nieprzestrzeganiem przepisów w rejonie przejazdu kolejowego i rozdaje ulotki
  • policjantka informuje kierowcę o zagrożeniach związanych z nieprzestrzeganiem przepisów w rejonie przejazdu kolejowego i rozdaje ulotki
  • policjantka informuje kierowcę o zagrożeniach związanych z nieprzestrzeganiem przepisów w rejonie przejazdu kolejowego i rozdaje ulotki
  • plakat z napisem akcji ustawiony przed przejazdem kolejowym
Ładowanie odtwarzacza...

Pliki do pobrania

  • 2.71 MB
  • 351.37 KB