Noc Kulturalna jest już nastolatką i ma się znakomicie – jej 15. edycja przyciągnęła tłumy. Symbolicznym rozpoczęciem maratonu imprez w instytucjach kultury, klubach i pubach było odsłonięcie muralu ,,Strażnik czasu” Tomasza Sętowskiego.  

Zasłony zakrywające gigantyczne malowidło opadły w sobotę, 15 września, o godz. 18.00, inaugurując tym samym oficjalnie tegoroczną edycję Nocy Kulturalnej. Na placu Rady Europy odsłonięcie muralu obserwowało ponad 200 osób. Zrealizowany z inicjatywy właściciela budynku, zegarmistrza Stefana Rybickiego, zajmuje powierzchnię 1200 metrów kw. Można na nim zobaczyć nie tylko postać głównego mecenasa, ale i nowe logo Częstochowy. Odsłonięciu ,,Strażnika czasu” towarzyszył występ tria 3Kings.     

Wszyscy, którzy zaopatrzyli się w karnety, mogli w tym roku wybierać spośród grubo ponad 100 propozycji kulturalnych i rozrywkowych w kilkudziesięciu lokalizacjach. Sprzyjająca pogoda była dodatkową zachętą, aby z rozmaitych punktów programu wyznaczyć sobie tej nocy swój własny, ,,kulturalny” szlak przez miasto. Nie zabrakło żadnej ze sztuk  – malarstwa, filmu, teatru, literatury i, rzecz jasna, muzyki. Tak więc w Pubie Stacherczak zagrał Gang Śródmieście, na placu Biegańskiego – Hades, w Del Pierro Ristorante – duet Pomponika, a w Muzeum Częstochowskim – pianista Wojtek Szczepanik. Komplet publiczności zgromadziły m.in. wydarzenia organizowane w siedzibie OPK ,,Gaude Mater”, czyli Burlesque & Boylesque Show oraz recital Pianohooligana, a także koncerty dwóch zasłużonych rockowych składów, Püdelsów oraz Chłopców Z Placu Broni, w podwórku w II Alei. Można było też m.in. spotkać się nad grami planszowymi z innymi entuzjastami tej rozrywki czy tańczyć w słuchawkach podczas zupełnie niesłyszalnego dla okolicznych mieszkańców ,,silent disco”. Do centrum Częstochowy karnetowiczki i karnetowiczów dowoził specjalny tramwaj, którego atrakcją była umieszczona w środku instalacja artystyczna.

W samej siedzibie OPK ,,Gaude Mater” sprzedano 1139 karnetów Nocy Kulturalnej. Dane o sprzedaży wejściówek w pozostałych instytucjach kultury oraz pubach i klubach są nadal gromadzone. Dochód uzyskany ze sprzedaży karnetów zasili budżet przyszłorocznej edycji imprezy.
 


mb

zdjęcia: Marcin Szczygieł