Częstochowski projekt świadczenia usług teleopieki znalazł się w gronie laureatów III edycji konkursu „Złota Księga Dobrych Praktyk na rzecz Społecznego Uczestnictwa Osób Starszych”. Konkurs organizowany był przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.
Realizowany od lipca ubiegłego roku, miejski projekt „BEZPIECZNIE WE WŁASNYM DOMU – usługi teleopiekuńcze w mieście Częstochowa” został doceniony za wprowadzenie do publicznego systemu ratownictwa dodatkowego komponentu, adresowanego specjalnie do osób przewlekle chorych, po urazach, lub w podeszłym wieku – mieszkających samotnie.
Organizatorzy konkursu zwrócili uwagę m.in. na możliwość uzyskania pomocy po naciśnięciu jednego przycisku alarmowego, co znacznie podnosi poczucie bezpieczeństwa, zarówno w sytuacji wymagającej interwencji medycznej, jak i wsparcia psychicznego czy usług opiekuńczych. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich doceniło także pomysł łączenia działań profesjonalistów z Centrum Alarmowego z pomocą osób tworzących tzw. lokalną sieć pomocową. Zdaniem Biura RPO projekt to ciekawa inicjatywa, podnosząca jakość życia osób starszych, która może być dobrym przykładem i inspiracją dla innych instytucji.
- To jeden z projektów wpisujących się w miejski program Częstochowa Wspiera Seniorów, w ramach którego ostatnio m.in. wprowadziliśmy aplikację alarmową na smartfony „Czuj się bezpiecznie”, emerytalny roczny bilet MPK w ulgowej cenie czy uruchomiliśmy Biuro Obsługi Seniora – mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Fakt wyróżnienia usług teleopiekuńczych przez Rzecznika Praw Obywatelskich to dla mnie kolejne potwierdzenie, że nasze społeczne projekty odpowiadają na realne potrzeby Częstochowianek i Częstochowian i są doceniane przez różne opiniotwórcze gremia i instytucje.
Projekt „BEZPIECZNIE WE WŁASNYM DOMU – usługi teleopiekuńcze…” został skierowany do 200 mieszkańców Częstochowy, których aktywność jest ograniczona do własnego domu - ze względu na podeszły wiek, niepełnosprawność czy stan zdrowia.
Teleopieka to usługa opiekuńcza łącząca nowoczesne technologie teleinformatyczne z pracą profesjonalistów, która ma za zadanie przedłużyć okres samodzielności i niezależności seniorów we własnym domu. Podopieczni bezpłatnie otrzymali urządzenie teleinformatyczne pozwalające na
24-godzinny kontakt z pracownikami Centrum Alarmowego, którzy pomagają im w przypadkach zaistnienia zagrożenia dla życia i zdrowia lub w przypadkach podwyższonego stresu, lęku i samotności. Teleopiekun analizuje sytuację, wspiera psychicznie podopiecznego i kontaktuje się automatycznie z służbami ratunkowymi lub stworzoną w projekcie siecią pomocową (sąsiadami, opiekunami, rodziną podopiecznego lub pielęgniarką).
Projekt będzie realizowany do połowy 2019 roku. Jego wartość to prawie 1,4 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej to blisko 1,3 mln zł. W Częstochowie wdrożeniem usługi teleopieki zajmuje się Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.
Uroczystość wręczenia wyróżnień laureatom konkursu odbędzie się we wrześniu w siedzibie Biura Rzecznika Praw Obywatelskich w Warszawie.
M.in. na podst, inf. z Biura RPO