Nowa era miejskich jednośladów: czwarta generacja rowerów wjeżdża na ulice
- Debiut rowerów IV generacji z zaawansowanymi funkcjami.
- Możliwość wypożyczenia i zwrotu poza stacjami dokującymi.
- Zmiany w cenniku i czasie darmowej jazdy.
- Technologiczne ulepszenia mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa i wygody użytkowników.
W tym sezonie nasze miasto wita nową generację miejskich rowerów, wprowadzając świeży rozdział w historii ekologicznego transportu. Przełomem jest wprowadzenie rowerów IV generacji, które charakteryzują się większą funkcjonalnością i nowoczesnością. To znaczący krok naprzód w porównaniu do dotychczasowych rowerów III generacji.
Wśród nowości znajduje się aż 240 jednośladów, w tym 140 zupełnie nowych oraz 100 zaktualizowanych starych modeli, które teraz zostały wyposażone w nadajniki GPS. To dokładnie firma Nextbike, wybrana w drodze przetargu, odpowiada za zarządzanie tym nowoczesnym systemem.
Nowa generacja rowerów umożliwia większą elastyczność w użytkowaniu. Teraz nie musimy ograniczać się tylko do 26 stacji dokujących, ponieważ rowery możemy wypożyczać i zwracać również poza nimi. Jest to wygodne, ale wiąże się z dodatkową opłatą w wysokości 10 zł. Aby zachęcić użytkowników do korzystania z tej opcji, system przewiduje bonus w wysokości 5 zł za zwrot roweru na stację.
Prezydent miasta, Krzysztof Matyjaszczyk, wyraził nadzieję, że nowe funkcjonalności przypadną do gustu mieszkańcom i zachęci ich do częstszego korzystania z rowerów miejskich. "Jest to ciekawa funkcjonalność systemu, dlatego mam nadzieję, że przypadnie do gustu wszystkim użytkownikom. Liczę, że nowości startującego dzisiaj systemu sprawią, że chętniej skorzystamy z tej ekologicznej formy transportu", mówił podczas otwarcia nowego sezonu.
Na zmiany w systemie zwrócił również uwagę Łukasz Kot, naczelnik Centrum Usług Komunalnych, który podkreślił oczekiwania wzrostu liczby wypożyczeń. "W tym roku liczymy, że wzrośnie liczba wypożyczeń i wrócimy do magicznych stu tysięcy rocznie", komentował.
Jakub Giza z Nextbike zwrócił uwagę na aspekty techniczne zmian, w tym na wprowadzenie elektronicznej blokady na tylne koło, co ma zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność systemu. "Statystyki potwierdzają, że użytkowników systematycznie przybywa. Od strony technicznej zmiana wygląda tak, że na tylnym kole pojawiła się elektroniczna blokada, dzięki której zwiększymy bezpieczeństwo i skuteczność działania systemu. Teraz nie wstawia się roweru w słupek, co kończyło wypożyczenie, ale należy zamknąć blokadę z tyłu. Słupki stacji służą jedynie stabilizacji roweru", wyjaśniał.
Zmianie uległ także cennik i czas darmowej jazdy - aktualnie pierwsze 20 minut korzystania z roweru jest bezpłatne, a następnie stosuje się nowy cennik za kolejne minuty jazdy. To kolejny element, który ma zachęcić mieszkańców do aktywnego korzystania z miejskich jednośladów.
Na podstawie: UM Częstochowa