Marketing doświadczeń – co warto o nim wiedzieć?

Marketing doświadczeń to coraz bardziej popularna forma komunikacji z konsumentami. Jego założenie polega na tym to, aby doprowadzić do tego, by klient wiązał z naszym produktem pewne doświadczenia i emocje na każdym z możliwych punktów kontaktu. Co warto o nim wiedzieć o experience marketing? Podpowiadamy.

Marketing doświadczeń — czym jest?

Coraz częściej konsumenci kupują nie tyle produkt ile wrażenia z nim związane. Ich decyzje zakupowe są efektem wielu różnych czynników. Dlatego coraz częściej zwraca się uwagę na to, że konsument podświadomie kupuje produkty marek, które wywołują w nim pozytywne uczucia i skojarzenia. Sprzedając produkt lub usługę, możemy sprzedawać także pewien styl życia.

Marketing doświadczeń – czym różni się od klasycznego?

Klasyczny marketing uważa, że produkt, jego jakość wykonania i cena to najważniejsze kryteria wyboru przez klienta. Marketing doświadczeń mówi o tym, że produkty lub usługi często są kupowane ze względu na emocje konsumenta, a także jego przeżycia i doświadczenia. Dlatego zadaniem marketing experience jest rozwijanie więzi z klientami. Oznacza to, że poza kreowaniem pewnego rodzaju aury wokół danego produktu, musimy wyjść do konsumenta, do jego codziennego otoczenia i w pewien sposób się z nim zaprzyjaźnić. O tym, że ten marketing działa możemy przekonać się na przykładzie np. marki Apple — choć nie można jej zarzucić jakości wykonania to jednak jej wysoka cena i brak kompatybilności z Windowsem powinny sprawić, że jej liczba klientów będzie mocno ograniczona. Tymczasem ze względu na modę na taki sprzęt, podkreślenie pewnego rodzaju statusu społecznego i stylu życia, notuje ona coraz większe zyski i przyciąga coraz to nowych klientów.

Jakie są założenia marketingu doświadczeń?

Marketing doświadczeń opiera się na tym, że konsumenci tworzą grupy społeczne wokół pewnych przekonań, stylu życia, czy wartości i nabywają produkt nie sam w sobie, ale doznanie i doświadczenie, które jest z nim związane. Dlatego, aby móc skutecznie konkurować z innymi firmami, musimy odwoływać się do również uczuć konsumenta, a nie tylko do jego logiki i rozumu. Oznacza to, że najbardziej istotne jest to, co otacza dany produkt, jakie korzyści pokazuje konsumentowi — poczucie spełnienia, bezpieczeństwa, przynależności do danej grupy, samorealizację czy zwiększenia statusu społecznego.

Dobra strategia marketingowa wymaga doświadczenia i specjalistycznej wiedzy, a także znajomości obowiązujących obecnie trendów. Bez spełnienia tych warunków praktycznie niemożliwe jest stworzenie skutecznej koncepcji marketingowej. Dlatego najlepiej powierzyć to zadanie specjalistom np. http://oexcursor.pl/oferta/experience-marketing.