Już 3/4 Polaków kupuje w sieci, a rok pandemii pokazał, że z czasem może być ich jeszcze więcej. Wiele osób ze względu na bezpieczeństwo i wygodę przekonało się na tyle do zakupów on-line, że deklaruje ich kontynuację także w przyszłości. Najbardziej zwiększyła się sprzedaż produktów spożywczych, suplementów diety i produktów leczniczych, kosmetyków a w następnej kolejności odzieży i obuwia. Najczęściej kupujący korzystali z laptopa i smartfona, zatem coraz większą popularnością w Polsce cieszą się także zakupy poprzez aplikacje.
Także zakupy przedświąteczne, czyli na przykład wybór prezentów, zdecydowanie więcej osób zrobiło w 2020 roku on-line. Sklepy internetowe prześcigały się w promocjach i zapewniały niemal do ostatniej chwili, że zamówienie trafi do nas jeszcze przed świętami. Wielu sprzedawców przeniosło także swój biznes przynajmniej częściowo do internetu. Powstało mnóstwo nowych sklepów internetowych oraz wzrosło zapotrzebowanie na marketing sieciowy.
Dlaczego polubiliśmy zakupy z domu?
Można się było tego spodziewać, że czas pandemii zwiększy liczbę Polaków, którzy zdecydują się na zakupy przez internet. Przemawiają za tym względy bezpieczeństwa, bo takie zakupy są w zasadzie bezkontaktowe - przy kurierze możemy być w maseczce, można też poprosić o pozostawienie produktów przed drzwiami, jak i odebrać samodzielnie we wskazanym punkcie. Dzięki temu nie jest konieczny spacer między półkami sklepowymi czy też stanie w kolejce obok innych kupujących. Takie zakupy są również wygodniejsze, tym bardziej, że co chwilę pojawiają się coraz to nowsze ograniczenia, np. limit klientów sklepu czy galerii, godziny dla seniorów, całkowity lockdown, które utrudniają dostęp do handlu stacjonarnego. Możemy zrobić je o każdej porze i nie trzeba się martwić o transport. Ponadto wiele e-sklepów, aby przyciągnąć do siebie kupujących, zdecydowało się na akcje promocyjne i zniżki, które także zwiększyły atrakcyjność e-zakupów.
Jak kupujemy w sieci?
Dane liczbowe pokazują jednoznacznie, że Polacy w czasach pandemii coraz częściej kupują przez internet:
- 34 proc. osób rozpoczęło zakupy on-line produktów, których wcześniej nie kupowali w internecie
- co piąty mieszkaniec większego miasta zadeklarował, że kupuje produkty spożywcze przez internet
- co 10 Polak deklaruje, że zamawia jedzenie on-line
- prawie połowa kupujących w sieci wykorzystało w tym celu aplikacje mobilne
- blisko 43 proc. placówek handlowych stworzyło od podstaw lub rozbudowało e-handel
Zakupy w czasie covid-19
Trudna sytuacja pandemii, gdy część osób straciła pracę a wiele firm zmniejszyło swoje obroty, spowodowała, że w ostateczności kupujemy mniej niż w analogicznym czasie w ubiegłym roku. Nie jest to jednak jakiś drastyczny spadek, bo około 5 proc. Zmieniły się też wybory konsumpcyjne, bo w internecie najwięcej wzrosła sprzedaż produktów spożywczych, kosmetyków czy produktów zdrowotnych. Coraz większą wagę Polacy zaczęli także przykładać do wyglądu swoich domów, w których zaczęli spędzać więcej czasu - także z przymusu.
Gdy nasze mieszkania musiały zamienić się w szkoły czy biura, w wielu domach konieczne były nowe meble, sprzęt elektroniczny, a także wydzielone strefy odpoczynku dla wszystkich domowników. Takie akcesoria też były kupowane przez internet, szczególnie w okresie, gdy sklepy stacjonarne musiały zostać zamknięte. W czasie koronawirusa i przygotowań do korono-gwiazdki wzrosła też sprzedaż ozdób świątecznych, dzięki którym domowe wnętrza miały stać się jeszcze bardziej przyjazne i odświętne.