Częstochowa jest, spośród miast regionu, najlepiej przygotowana do obsługi obcokrajowców. Tak wynika z raportu „Bona Fides” zrealizowanego na podstawie badań w 19 miastach na prawach powiatu z terenu województwa śląskiego.

Raport opracowali zagraniczni wolontariusze ze Stowarzyszenia Aktywności Obywatelskiej "Bona Fides" z Katowic na podstawie narzędzia badawczego stworzonego przez ekspertów. Podczas prowadzenia badań wcielający się w rolę interesantów ankieterzy kontaktowali się z samorządami, dzwoniąc, wysyłając pisma, czy osobiście rozmawiając z urzędnikami (wszystko w języku angielskim). Przedmiotem oceny była szeroko rozumiana obsługa obcokrajowców. Wolontariusze sprawdzali m.in. znajomość języka, zaangażowanie, szybkość załatwienia spraw czy czytelność stron internetowych. Za każdą z tych możliwości przyznawano punkty.

Po zakończeniu badania i podliczeniu punktów okazało się, że spośród 19 miast województwa, Częstochowa została oceniona najwyżej. Pracownicy sprawnie odpisywali na maile, fachowo odpowiadali na pytania, nie mieli problemów z komunikacją podczas rozmowy telefonicznej. Tuż za częstochowskim urzędem znalazł się magistrat z Piekar Śląskich. Trzecie miejsce przypadło Siemianowicom Śląskim, a czwarte zdobył Bytom.

Ze szczegółami raportu można zapoznać się ba stronach „Bona Fides”:
https://www.bonafides.pl/monitoring-urzedow-miast-wojewodztwa-slaskiego

Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej BONA FIDES jest organizacją pożytku publicznego z siedzibą w Katowicach. Od 15 lat buduje i wspiera grupy mieszkańców oraz lokalnych aktywistów, uczy samorządowców prowadzenia otwartego i skutecznego dialogu z mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi oraz umożliwia młodym osobom zdobycie nowego doświadczenia poprzez wolontariat. Jego misja ma na celu uczynienie polskich wsi i miasteczek przyjaznymi miejscami do życia, otwartymi na potrzeby ich mieszkańców.

Na podstawie informacji i raportu Stowarzyszenia Aktywności Obywatelskiej „Bona Fides”, łs