Częstochowski Teatr im. Adama Mickiewicza będzie mieć nowego dyrektora artystycznego. Pod koniec wakacji Piotra Machalicę zastąpi znana reżyserka filmowa i teatralna Magdalena Piekorz.

Magdalena Piekorz została przedstawiona podczas spotkania z dziennikarzami w foyer teatru. Uczestniczyli w nim również prezydent Krzysztof Matyjaszczyk, jego zastępca Jarosław Marszałek oraz dyrektor teatru Robert Dorosławski.

- Bardzo się cieszę, że znakomita reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka, a jednocześnie doktor sztuki filmowej, przyjęła naszą propozycję. Tym bardziej, że wybrali ją sami aktorzy i dyrekcja teatru. Liczymy, że czekają nas dobre sezony - mówił prezydent Krzysztof Matyjaszczyk

Magdalena Piekorz rozpocznie pracę 31 sierpnia i będzie ją kontynuować przynajmniej przez 3 sezony artystyczne. Jej kandydatura na stanowisko Zastępcy Dyrektora ds. Artystycznych została uzgodniona podczas spotkania dyrektora z zespołem aktorskim oraz przedstawicielami działu promocyjno-literackiego częstochowskiego Teatru.

- Pomysł, by to stanowisko zaproponować właśnie Magdalenie Piekorz wyszedł od samych aktorów. Po pierwszym spotkaniu w Katowicach wiedzieliśmy już, że to dobry wybór. Do tej pory w żadnym chyba teatrze w Polsce nikt w taki sposób wybierał sobie szefa, więc to też ewenement - zaznaczył Robert Dorosławski. Prezydent i dyrektor podkreślali również, że zmiana osoby na stanowisku dyrektora artystycznego nie oznacza pożegnania z Piotrem Machalicą. Będzie on nadal artystycznie związany z Częstochową i Teatrem im. Adama Mickiewicza.

Pierwsza propozycja, jaką szykować będzie dla widzów nowa dyrektorka artystyczna to spektakl „Pośród ciemności” oparty na czarnej komedii w reżyserii Pedro Almodóvara. Jak sama podkreśliła, po obejrzeniu kilku spektakli na częstochowskich deskach, widzi w aktorach duży potencjał i poziom artystyczny, który chciałaby utrzymać, a przy tym dać im szansę na pokazanie całego wachlarza swoich możliwości w różnych formach teatralnych. Ale do tego potrzeba czasu i dokładnego poznania struktury, sposobu pracy aktorów i specyfiki częstochowskiej sceny.

- Przede wszystkim ta propozycja to dla mnie ogromne zaskoczenie, ale też ogromny zaszczyt, że przychodzę tu po takich nazwiskach, jak Henryk Talar, Marek Perepeczko, czy Piotr Machalica. zdradziła. - Co do repertuaru, chciałabym by ten był zróżnicowany. Nie chcę uciekać ani od klasyki, ani od repertuaru współczesnego, czy psychologicznego. Nie możemy też zaniedbywać dzieci, które są niezwykle wdzięcznymi odbiorcami sztuki. W tej kwestii też chciałabym postawić na mniej znane tytuły. No i mam też pomysł, by zapraszać innych aktorów na gościnne występy oraz by częstochowski teatr zaczął wyjeżdżać i częściej pokazywać to, co ma do zaoferowania - w innych ośrodkach.

Reżyserka m.in. głośnego filmu „Pręgi” obejrzała ostatnio kilka spektakli częstochowskiego Teatru i była pod dużym wrażeniem m.in. adaptacji Czechowa („Czechow. Żarty z życia”). Jeżeli chodzi o kolejne plany repertuarowe nowa dyrektorka artystyczna naszej sceny wspomniała m.in. o widowisku teatralno-muzycznym opartym na motywach II części mickiewiczowskich „Dziadów”, inspiracjach dramaturgią amerykańską lat 50. i 60. (w kontekście przedstawień na Scenę Kameralnej), dramatami Thomasa Bernharda czy bajkami rosyjskimi.

31 sierpnia upływa również obecna kadencja Roberta Dorosławskiego jako naczelnego dyrektora Teatru. W oparciu o zapisy Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej wszczęto procedurę, w efekcie której zostanie on ponownie powołany - w trybie pozakonkursowym - na stanowisko dyrektora na kolejną kadencję. Obejmie ona okres trzech sezonów artystycznych, tj. od 1 września 2018 do 31 sierpnia 2021 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poproszone o opinię w sprawie tej nominacji – nie wniosło zastrzeżeń.

Magdalena Piekorz to reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka, doktor sztuki filmowej. Ukończyła reżyserię na Wydziale Radia i TV Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; od 2004 do 2016 adiunkt i wykładowca na Reżyserii WriTV, pełniła także funkcję dyrektora artystycznego w Instytucji Filmowej „Silesia-Film”.

Na swoim koncie ma wiele filmów dokumentalnych i fabularnych, które kręciła zarówno w Polsce, jak i za granicą (m.in. w Bośni i USA) i które przyniosły jej prestiżowe nagrody. Za debiut fabularny „Pręgi” otrzymała w 2004 r. Złote Lwy na Festiwalu w Gdyni. W 2005 roku film był polskim kandydatem do Oscara. „Senność” z 2008 nagrodzona została Złotym Klakierem i otrzymała nagrody FFP w Nowym Yorku i Seattle. „Zbliżenia” z 2016 r. przyniosły nagrody za muzykę i zdjęcia na Festiwalu „Prowincjonalia” we Wrześni.

Równolegle z twórczością filmową Magdalena Piekorz z powodzeniem realizuje spektakle teatralne. Od 2005 roku w dorobku reżyserki znalazły się spektakle: „Doktor Haust (monodram, w roli tytułowej – Michał Żebrowski) - Teatr Studio w Warszawie, „Łucja szalona” (współpraca m.in. z Krzysztofem Kolbergerem) - Teatr Słowackiego w Krakowie, „Miłość i gniew” - Teatr Słowackiego w Krakowie, „Królewna Śnieżka i Siedmiu Krasnoludków”- adaptacja i reżyseria – Teatr Rozrywki w Chorzowie, musical „Oliver!” - pięć lat w stałym repertuarze Teatru Rozrywki (120 osób w obsadzie, nominacje do Złotych Masek ), „Hotel Nowy Świat” - Teatr Polski w Bielsku-Białej (nominacje do Złotych Masek), „Wizyta Starszej Pani” (z Anną Polony w roli tytułowej ) - Teatr Śląski w Katowicach.

Zrealizowała także Teatr Telewizji „Techniki negocjacyjne” z Agnieszką Grochowską i Mariuszem Bonaszewskim w rolach głównych oraz „Panna Madonna, Legenda Tych Lat” - koncert piosenek Ewy Demarczyk zrealizowany w ramach Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu.

W wolnych chwilach pisuje wiersze i teksty piosenek. W przygotowaniu jest także pierwsza powieść Magdaleny Piekorz „Nieobecność”, napisana we współpracy z pisarką Ewy Kopisk, a także scenariusze filmowe i adaptacje teatralne.

łs