Organizacje pogrzebu - co warto wiedzieć?

Chyba nie ma nic smutniejszego niż śmierć bliskiej osoby. Nie ma znaczenia, ile miała lat, trudno jest pożegnać się z ukochaną osobą. Początkowo ciężko jest w takiej sytuacji myśleć o sprawach życia codziennego. Jednak trzeba wypełnić powinność wynikającą z wiary i z przepisów prawa. Mianowicie, zmarłego musimy pochować. Organizację pogrzebu trzeba rozpocząć możliwie jak najszybciej, ponieważ zazwyczaj zajmuje kilka dni. O czym nie można zapomnieć?
Zawiadomienie lekarza i zakładu pogrzebowego
Jeżeli ktoś umarł w domu, w pierwszej kolejności trzeba o tym zawiadomić lekarza. Powinien to być medyk, który leczył nieboszczyka w ciągu 30 dni przed jego śmierci. Jeżeli nie można ustalić takiego specjalisty - niezbędne jest wezwanie karetki. Wezwany lekarz wystawia kartę zgonu. Jeżeli śmierć nastąpiła w szpitalu, kartę wystawia lekarz na oddziale. Następnie powinno się poinformować wybrany zakład pogrzebowy, który przewozi ciało do kostnicy albo chłodni. Pracownikom zakładu pogrzebowego należy przekazać następujące dokumenty zmarłego członka rodziny:
- kartę zgonu,
- dowód osobisty,
- ostatni odcinek renty bądź emerytury (jeśli pobierał świadczenie),
- zaświadczenie o zatrudnieniu.
Powiadomienie urzędu stanu cywilnego
W ciągu 3 dni od daty śmierci bliskiego, trzeba o tym powiadomić właściwy miejscowo urząd stanu cywilnego. Obowiązek zgłoszenia zgonu mają według kolejności:
- małżonek albo potomstwo zmarłego,
- najbliżsi krewni lub powinowaci,
- współlokatorzy,
- świadkowie śmierci,
- osoby, które znalazły ciało,
- administrator domu.
Jeśli śmierć nastąpiła w szpitalu, obowiązek ten spoczywa na tej placówce medycznej.
Urzędnik staniu cywilnego wystawia akt zgonu na podstawie dowodu osobistego i karty zgonu, W trakcie wypełniania tych formalności, najlepiej od razu złożyć wniosek o wydanie trzech odpisów aktu zgonu. Będą one potrzebne do otrzymania zasiłku pogrzebowego, przeprowadzenia spraw spadkowych oraz ewentualnie wypłaty świadczenia z ubezpieczenia na życie. Część z tych proceder może załatwić zakład pogrzebowy na postawie stosownej umowy.
Ustalenie szczegółów pochówku z zakładem pogrzebowym
Z pracownikami zakładu pogrzebowego musimy uzgodnić datę pogrzebu, wybór cmentarza i miejsce pochówku. Ponadto trzeba wybrać trumnę, kwiaty i oprawę muzyczną oraz ustalić kto przygotuje nieboszczyka do pochówku. Ludzie zatrudnieni w zakładzie pogrzebowym chętnie pomogą w zakupie ubrań i wykonaniu dyskretnego makijażu. Oczywiście członkowie rodziny zmarłego mogą go samodzielnie umyć, ubrać i uczesać. Powinno się także określić czy ceremonia ma mieć charakter świecki, czy religijny. Szczegóły samej ceremonii ustala się z księdzem albo mistrzem ceremonii.
Zasiłek pogrzebowy
Zasiłek pogrzebowy przysługuje osobie lub instytucji, która pokryła koszty organizacji pogrzebu. Jednak zostanie on przyznany pod warunkiem, ze zmarły:
- podlegał ubezpieczaniu emerytalnemu i rentowemu np. z tytułu wykonywania racy zarobkowej),
- pobierał rentę lub emeryturę,
- był członkiem rodziny osoby, która pobiera rentę albo emeryturę
- w dni śmierci nie miał renty lub emerytury, lecz spełniał warunki jej uzyskania.
Zasiłek ten należy się także w przypadku śmierci osoby, która pobierała zasiłek macierzyński, świadczenie rehabilitacyjne oraz zasiłek chorobowy po ustaniu ubezpieczenia.
Odpowiedni wniosek składa się w oddziale ZUS i wynosi on maksymalnie 4000 złotych. W sytuacji, gdy koszty pogrzebu poniosła więcej niż jedna osoba bądź podmiot, zasiłek wylicza się proporcjonalnie. O zasiłek pogrzebowy można starać się w okresie 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, po której zasiłek przysługuje.
Zakład pogrzebowy Warszawa Kalla - dowiedz się więcej o tym, w jaki sposób zakład wesprze Cię w organizacji ceremonii pogrzebowej.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski