Organizacje pogrzebu - co warto wiedzieć?

3 min czytania
Organizacje pogrzebu - co warto wiedzieć?

Chyba nie ma nic smutniejszego niż śmierć bliskiej osoby. Nie ma znaczenia, ile miała lat, trudno jest pożegnać się z ukochaną osobą. Początkowo ciężko jest w takiej sytuacji myśleć o sprawach życia codziennego. Jednak trzeba wypełnić powinność wynikającą z wiary i z przepisów prawa. Mianowicie, zmarłego musimy pochować. Organizację pogrzebu trzeba rozpocząć możliwie jak najszybciej, ponieważ zazwyczaj zajmuje kilka dni. O czym nie można zapomnieć?

Zawiadomienie lekarza i zakładu pogrzebowego

Jeżeli ktoś umarł w domu, w pierwszej kolejności trzeba o tym zawiadomić lekarza. Powinien to być medyk, który leczył nieboszczyka w ciągu 30 dni przed jego śmierci. Jeżeli nie można ustalić takiego specjalisty - niezbędne jest wezwanie karetki. Wezwany lekarz wystawia kartę zgonu. Jeżeli śmierć nastąpiła w szpitalu, kartę wystawia lekarz na oddziale. Następnie powinno się poinformować wybrany zakład pogrzebowy, który przewozi ciało do kostnicy albo chłodni. Pracownikom zakładu pogrzebowego należy przekazać następujące dokumenty zmarłego członka rodziny:

  • kartę zgonu,
  • dowód osobisty,
  • ostatni odcinek renty bądź emerytury (jeśli pobierał świadczenie),
  • zaświadczenie o zatrudnieniu.

Powiadomienie urzędu stanu cywilnego

W ciągu 3 dni od daty śmierci bliskiego, trzeba o tym powiadomić właściwy miejscowo urząd stanu cywilnego. Obowiązek zgłoszenia zgonu mają według kolejności:

  • małżonek albo potomstwo zmarłego,
  • najbliżsi krewni lub powinowaci,
  • współlokatorzy,
  • świadkowie śmierci,
  • osoby, które znalazły ciało,
  • administrator domu.

Jeśli śmierć nastąpiła w szpitalu, obowiązek ten spoczywa na tej placówce medycznej.

Urzędnik staniu cywilnego wystawia akt zgonu na podstawie dowodu osobistego i karty zgonu, W trakcie wypełniania tych formalności, najlepiej od razu złożyć wniosek o wydanie trzech odpisów aktu zgonu. Będą one potrzebne do otrzymania zasiłku pogrzebowego, przeprowadzenia spraw spadkowych oraz ewentualnie wypłaty świadczenia z ubezpieczenia na życie. Część z tych proceder może załatwić zakład pogrzebowy na postawie stosownej umowy.

Ustalenie szczegółów pochówku z zakładem pogrzebowym

Z pracownikami zakładu pogrzebowego musimy uzgodnić datę pogrzebu, wybór cmentarza i miejsce pochówku. Ponadto trzeba wybrać trumnę, kwiaty i oprawę muzyczną oraz ustalić kto przygotuje nieboszczyka do pochówku. Ludzie zatrudnieni w zakładzie pogrzebowym chętnie pomogą w zakupie ubrań i wykonaniu dyskretnego makijażu. Oczywiście członkowie rodziny zmarłego mogą go samodzielnie umyć, ubrać i uczesać. Powinno się także określić czy ceremonia ma mieć charakter świecki, czy religijny. Szczegóły samej ceremonii ustala się z księdzem albo mistrzem ceremonii.

Zasiłek pogrzebowy

Zasiłek pogrzebowy przysługuje osobie lub instytucji, która pokryła koszty organizacji pogrzebu. Jednak zostanie on przyznany pod warunkiem, ze zmarły:

  • podlegał ubezpieczaniu emerytalnemu i rentowemu np. z tytułu wykonywania racy zarobkowej),
  • pobierał rentę lub emeryturę,
  • był członkiem rodziny osoby, która pobiera rentę albo emeryturę
  • w dni śmierci nie miał renty lub emerytury, lecz spełniał warunki jej uzyskania.

Zasiłek ten należy się także w przypadku śmierci osoby, która pobierała zasiłek macierzyński, świadczenie rehabilitacyjne oraz zasiłek chorobowy po ustaniu ubezpieczenia.

Odpowiedni wniosek składa się w oddziale ZUS i wynosi on maksymalnie 4000 złotych. W sytuacji, gdy koszty pogrzebu poniosła więcej niż jedna osoba bądź podmiot, zasiłek wylicza się proporcjonalnie. O zasiłek pogrzebowy można starać się w okresie 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, po której zasiłek przysługuje.

Zakład pogrzebowy Warszawa Kalla - dowiedz się więcej o tym, w jaki sposób zakład wesprze Cię w organizacji ceremonii pogrzebowej.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

czestochowanews_kf