Istotne zagadnienia dotyczące umowy franczyzowej
Franczyza to model prowadzenia działalności gospodarczej, w której franczyzodawca za odpowiednią opłatą udostępnia franczyzobiorcy swój sprawdzony model biznesowy. Zasady współpracy przedsiębiorców są szczegółowo określane w umowie franczyzowej. Każdy franczyzodawca ma własny wzór umowy, dlatego przed podpisaniem dokumentu, trzeba dokładnie zapoznać się z jego zapisami.
Podstawowe informacje o umowach franczyzowych
Umowa franczyzy zaliczana jest umów nienazwanych. Oznacza to, że ustawodawca nie stworzył żadnych sztywnych zasad, które regulowałyby jej zawartość i zakres. Dowolność w tworzeniu tego rodzaju dokumentów ma swoje zalety i wady. Z jednej strony pozwala na swobodne regulowanie zasad współpracy według własnych kryteriów, z drugiej wymusza na franczyzobiorcy szczegółową analizę zapisów w celu uniknięcia nieporozumień. Przed podpisaniem dokumentu warto poprosić o udostępnienie jego wzoru. Niektórzy franczyzodawcy sami przekazują potencjalnemu kooperantowi warunki współpracy, aby mógł się z nimi zapoznać. W przypadku pojawienia się niezrozumiałych zapisów należy poprosić o ich wyjaśnienie lub skorzystać z porady prawnika. Dopiero po uzyskaniu pewności, że umowa franczyzy jest korzystna dla obu stron, można ją parafować.
Co powinna zawierać umowa franczyzowa
Chociaż nie ma gotowych wzorów umów franczyzowych, większość dokumentów tworzy się w oparciu o podobny schemat. Podstawowe informacje, jakie powinny znaleźć się w nagłówku to data zawarcia porozumienia oraz dane franczyzodawcy i franczyzobiorcy wraz z adresami, numerami NIP oraz regon. Umowa franczyzy może zostać zawarta na czas określony lub nieokreślony. Pierwsza jest silniej wiążąca, ponieważ wymusza na franczyzobiorcy konieczność współpracy do ustalonego terminu. Możliwość wcześniejszego zakończenia współpracy jest zwykle ograniczona. W drugim przypadku współpraca może zostać zakończona w dowolnym momencie po upływie okresu wypowiedzenia.
W każdej umowie franczyzowej (więcej możesz dowiedzieć się na stronie https://umowafranczyzy.pl/) powinny być szczegółowo i zrozumiale określone prawa i obowiązki obu stron. Precyzyjne sformułowanie zasad współpracy pozwala uniknąć wielu kontrowersji i nieporozumień. Do obowiązków franczyzodawcy należy zwykle udostępnianie znaków handlowych, know-how, organizowanie szkoleń, a także prowadzenie działań marketingowych. Jeśli chodzi o franczyzobiorcę, powinien dbać o renomę marki, pamiętać o regularnym uiszczaniu opłat, zachowywać tajemnice przedsiębiorstwa, a także powstrzymywać się od prowadzenia konkurencyjnej działalności.
Franczyzodawca zwykle narzuca franczyzobiorcy swoje wytyczne i wymagania dotyczące powierzchni, lokalizacji, a także sposobu wyposażenia lokalu, w którym prowadzona będzie działalność gospodarcza. Co istotne koszty zakupu lub wynajmu lokalu, zakupu sprzętu i towaru, znalezienia oraz zatrudnienia pracowników ponosi franczyzobiorca. Prawidłowo sporządzona umowa zawiera zapisy korzystne dla obu stron, umożliwiając franczyzobiorcy odnoszenie zysków w oparciu o sprawdzony model biznesowy, a franczyzodawcy rozwijanie swojej marki i sieci sprzedaży.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski