Od 11 maja w weekendy zacznie kursować pilotażowa, sezonowa linia podmiejska 67R – dzięki specjalnej przyczepie wraz z naszym rowerem wygodnie dojedziemy nią do podczęstochowskiego Olsztyna. 21 maja na 30 miejskich rowerach pojawią się z kolei foteliki dla dzieci. To nowe – obok sukcesywnie budowanych ścieżek – inwestycje z myślą o częstochowskich użytkownikach ,,dwóch kółek.”  
 
Autobusy pilotażowej, przyśpieszonej linii sezonowej 67R – z dostosowaną do przewozu rowerów przyczepą – będą kursować w weekendy i dni świąteczne – od 11 maja do końca września. Z połączenia skorzystają jednak nie tylko rowerzystki i rowerzyści – linia 67R jest bowiem wzmocnieniem dotychczasowej, zwykłej linii 67, kursującej na trasie Częstochowa Estakada – Olsztyn Rynek. Linię 67R będzie obsługiwał standardowy, 12-metrowy pojazd z przyczepą na 20 rowerów – cztery kursy dziennie umożliwią więc przewóz 80 jednośladów.

– To efekt współpracy naszego miasta z gminą Olsztyn. – mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. – Być może dla początkujących rowerzystów już sama trasa do Olsztyna stanowi wyzwanie – teraz będą mogli dostać się do niego bez żadnych problemów. Chcemy sprawdzić, czy nowa linia przypadnie do gustu mieszkańcom zarówno Częstochowy jak i Olsztyna, a także turystom.  
 
Na swojej trasie autobus zatrzyma się na trzech przystankach. W kierunku Olsztyna będą to: przystanek początkowy przy C.H. Jagiellończycy (zbiegają się tam ścieżki rowerowe), Odrzykoń (gdzie zaczyna się Jurajska Ścieżka Rowerowo-Biegowa) i Olsztyn Rynek. W kierunku Częstochowy przystanki autobusu to z kolei: Olsztyn Rynek, Odrzykoń, przystanek końcowy przy ul. Jagiellońskiej (przed PZU przy Estakadzie). Pojazd będzie oczekiwał na przystankach początkowych 10 minut przed godziną odjazdu. Kierujący autobusem pomoże umieścić rowery na przyczepie i zabezpieczy je zbiorczo;  do specjalnych uchwytów jednoślady przymocują sami ich właściciele. Przyczepa, zakupiona przez MPK za ok. 10 tys. zł, będzie dodatkowo ,,pod okiem” kamery systemu monitorującego.  
 
Przewóz osób oraz rowerów na linii 67R będzie się odbywał zgodnie z obowiązującym cennikiem opłat – za bilet podmiejski normalny zapłacimy 4,20 zł, za podmiejski ulgowy – 2,10 zł, a bilet na przewóz roweru będzie kosztował 4,20 zł.

Nowe rozwiązanie zostaje wprowadzone także do systemu Częstochowskiego Roweru Miejskiego (CRM). 21 maja na 30 rowerach (spośród 185) pojawią się dziecięce foteliki. Z doposażonych w ten sposób rowerów będzie można korzystać bez dodatkowych opłat. Ich wypożyczenie i zwrot będą możliwe na każdej stacji dokującej, a dopuszczalne obciążenie całego jednośladu to 114 kg. Na foteliku znajdzie się instrukcja użytkowania, zgodnie z którą opiekunowie malucha będą zobowiązani właściwie go zabezpieczyć. W przypadku wątpliwości – dotyczących zabezpieczenia dziecka czy sprawności technicznej fotelika – będzie można skontaktować się telefonicznie z obsługą systemu CRM.

Rowery z fotelikiem przewiozą dzieci o wadze od 9 do 22 kg, zdolne do siedzenia bez pomocy przez czas podróży. Dziecko powinien dodatkowo chronić odpowiedni kask, dopasowany do rozmiaru głowy i prawidłowo zapięty – taki kask nie będzie stanowił wyposażenia roweru. Należy także pamiętać o tym, aby nie zostawiać zaparkowanego roweru z dzieckiem w foteliku bez opieki.
 
9 maja w zajezdni MPK odbyło się spotkanie poświęcone nowym udogodnieniom, wpisującym się w założenia zarówno programu ,,Kierunek przyjazna Częstochowa” jak i służącemu poprawie jakości transportu i infrastruktury drogowej programu ,,Lepsza komunikacja w Częstochowie.” Obok prezydenta miasta Krzysztofa Matyjaszczyka, wziął w nim udział także wójt gminy Olsztyn Tomasz Kucharski. Obecny był również społeczny konsultant ds. polityki rowerowej w Częstochowie Łukasz Kot oraz przedstawiciele MPK i MZDiT.
 
Przypomnijmy, że największe inwestycje drogowe w mieście obejmują przebudowę i rozbudowę infrastruktury rowerowej. Taki charakter mają prace na 2,5-kilometrowym odcinku ul. Korfantego, od Ronda Tomasza Szwejkowskiego do Skweru Lotników, w kierunku granicy miasta z gminą Olsztyn. Zakończenie robót planowane jest na drugą połowę tego roku (w tegorocznych planach jest też przygotowanie dokumentacji dotyczącej pozostałego odcinka do granic miasta). Rowerowa społeczność Częstochowy skorzysta także z infrastruktury powstałej przy okazji budowy centrów przesiadkowych. Trzy największe dworce kolejowe w mieście zostaną bowiem połączone wybudowanymi bądź przebudowanymi drogami rowerami – łącznie będą liczyć blisko 5,5 tys. m długości. Aktualnie trwają tego rodzaju prace w al. Pokoju i al. Niepodległości, a koniec wszystkich robót planowany jest na drugą połowę 2020 roku. Wszystkie ,,rowerowe” inwestycje w Częstochowie łączy idea tworzenia spójnej całości z istniejącej infrastruktury i sukcesywnie budowanych, nowych odcinków ścieżek. Dzięki temu powstaje kompleksowa sieć rowerowa oraz połączenia z gminami ościennymi. Obecnie rowerzyści mają do dyspozycji już łącznie 76 km ścieżek, a w ciągu następnych kilku lat w planach jest przekroczenie 100 km.
 


na podst. inf. z MPK i MZDiT, Marcin Breczko