„Mesjasz” Händla w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka zakończył 28. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”.

Festiwal to jedno z największych i najbardziej rozpoznawalnych przedsięwzięć muzycznych związanych z szeroko rozumianą sferą sacrum w różnych kulturach i religiach. Od 1 do 7 maja w Częstochowie słychać było muzykę organową, chóralną, gospel; kompozycje z kilku kontynentów, artystów reprezentujących różne religie i kraje, światopoglądy, style muzyczne i różną wrażliwość. Poziom tegorocznej edycji festiwalu był wysoki, frekwencja świadczy o tym, że doceniły to uczestniczki i uczestnicy. Wystąpili artyści m.in. z Iranu, Syrii, Izraela, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Polski.

Festiwal zainaugurował występ zespołu La Tempesta pod kierunkiem Jakuba Burzyńskiego, który zaprezentował muzykę dawną ze zbiorów jasnogórskich. Wyjątkowymi wydarzeniami były prapremierowy koncert zespołu prof. Marii Pomianowskiej „Muzyczne świątynie świata”, podczas którego muzycy zaprezentowali kompozycje polskie, perskie, indyjskie i afrykańskie, czy też wspólne improwizacje na temat pieśni maryjnych organisty Bogusława Grabowskiego i saksofonisty Macieja Sikały w Kościele Rektorackim. Niezwykły był również projekt „Jeden / Wiele. Pieśni chwalebne wielu świątyń” Karoliny Cichej i Elżbiety Rojek w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater”. Jak zawsze bardzo podobał się koncert muzyki gospel, tym razem w wykonaniu formacji Celebrate Gospel z Wielkiej Brytanii z Colinem Williamsem na czele. Obok niego wystąpiła polska wokalistka Gabi Gąsior z zespołem. Podczas festiwalu wybrzmiały też ukraińskie pieśni sakralne i ludowe w wykonaniu Narodowego Chóru Ukrainy im. G.G. Wierowki, a Emanuel Bączkowski w Kościele Ewangelicko-Augsburskim na organach wykonał m.in. dzieła Bacha, Walthera, Rimbaulta, Ebena i autorskie Improwizacje Jasnogórskie. W Filharmonii Częstochowskiej zabrzmiała muzyka synagogalna w wykonaniu kantora Yosepha Schwartza z Izraela oraz Chóru Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu pod kierunkiem Stanisława Rybarczyka.

Podczas festiwalu nie zabrakło także akcentów częstochowskich – wystawy malarstwa Jarosława Kweclicha oraz ekspozycji prac naszych fotografików – Jarosława Dumańskiego i Cezarego Miłosia, zatytułowanej „Festiwale muzyki organowej i kameralnej w kościele parafialnym pw. Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie”.

Tegoroczny festiwal zakończyło słynne oratorium „Mesjasz” Händla, w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka. Oratorium w 1741 roku stworzył jeden z najwybitniejszych twórców muzyki późnego baroku - niemiecki kompozytor Georg Friedrich Händel. Utwór został wykonany po raz pierwszy 13 kwietnia 1742 roku w Dublinie. Od razu wzbudził ogromne zainteresowanie i przyniósł kompozytorowi światową sławę. Całość składa się z 53 fragmentów solowych, chóralnych i kameralnych, z kolei tekst oratorium jest zaczerpnięty z wersetów Pisma Świętego. Kompozycja podzielona jest na 3 części: pierwsza z nich to zapowiedź przyjścia Mesjasza, druga dotyczy Jego życia, śmierci i zmartwychwstania, ostatnia opowiada o misji zbawienia ludzkości. Jedną z najpopularniejszych kompozycji w oratorium jest chór „Hallelujah”.

Podczas poniedziałkowego koncertu w bazylice jasnogórskiej filharmonikom częstochowskim towarzyszyli soliści: Anna Wilk – sopran, Marta Motkowicz – mezzosopran, Tomasz Krzysica – tenor, Robert Gierlach – bas oraz Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum”.

Organizatorem 28. Międzynarodowego  Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” był Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”. Patronat honorowy nad nim objęli Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa, Prezydent Miasta Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk i abp Wacław Depo, metropolita częstochowski. Festiwal został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, organizowany jest w Częstochowie od ponad 25 lat. To największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Odbywa się każdego roku pod patronatem Ministerstwa Kultury oraz Episkopatu Polski.

Głównym celem festiwalu jest prezentacja muzyki trzech największych religii monoteistycznych: chrześcijaństwa, judaizmu i islamu. W ramach wydarzenia prezentowana jest muzyka różnych kultur i wyznań, poczynając od koncertów muzyki chóralnej aż do dużych form oratoryjno-kantatowych. Festiwal jest otwarty także na muzykę współczesną, szczególnie na muzykę polską. Prowadzenie dialogu międzykulturowego oraz pokazanie piękna muzyki z różnych stron świata otwiera słuchacza na inne wyznania i uczy tolerancji. W dobie konfliktów o podłożu światopoglądowym i religijnym jest to szczególnie cenne. Poznanie jest pierwszym krokiem do akceptacji odmienności i różnorodności, która wpływa korzystnie na barwność i bogactwo kultury.

zdjęcie u góry: koncert finałowy

poniżej: zdjęcia z różnych koncertów festiwalowych

zdjęcia pochodzą z profilu Ośrodka Promocji Kultury ,,Gaude Mater" na Facebooku