Wartość projektu związanego z przebudową linii tramwajowej w Częstochowie i zakupem nowych tramwajów to ponad 208 mln zł. W nowoczesnej hali tramwajowej MPK w Częstochowie podpisano we wtorek umowę na unijne dofinansowanie do tej miejskiej komunikacyjnej inwestycji.

Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa oraz Mariusz Marciński, zastępca prezesa Zarządu MPK, w obecności m.in. prezydenta Częstochowy Krzysztofa Matyjaszczyka, jego zastępcy Andrzeja Szewińskiego oraz radnej wojewódzkiej Marty Salwierak, podpisali 24 października umowę o dofinansowanie ze środków UE projektu „Przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej w Częstochowie (odcinek 1, 2, 3, 4, 5a, 6) oraz zakup taboru tramwajowego na potrzeby transportu publicznego w Częstochowie”.

- To bardzo ważny projekt dla całego województwa, nie tylko dla Częstochowy - przekonywał w czasie uroczystości marszałek Wojciech Saługa. - Duże ukłony dla samorządu częstochowskiego i prezydenta miasta, że w tym kierunku Częstochowa podąża (…). Projekt pokazuje, że środki europejskie, jakimi dysponują samorządy, służą ludziom – mieszkańcom Częstochowy i tym, którzy do miasta przyjeżdżają – podkreślał, mówiąc o spodziewanych efektach inwestycji, wśród których wymienił m.in. szybszy dojazd do pracy i szkoły oraz walkę ze smogiem.

Całkowita wartość inwestycji, która zakłada gruntowną modernizację blisko 14 km linii tramwajowej i zakup 10 nowych tramwajów - to ponad 208 mln zł, a dofinansowanie, o które Miasto zabiegało od kilku lat - to ok. 144 mln zł. Pieniądze unijne stanowić będą 85% kwalifikowanych kosztów zadania, pozostała kwota, czyli 15% tych kosztów oraz koszty inwestycji nie objęte dofinansowaniem unijnym - to środki własne miasta. Będzie to jedna z największych inwestycji w infrastrukturę tramwajową w historii Częstochowy.

Poprawi ona jakość funkcjonowania komunikacji tramwajowej w mieście, ma zwiększyć liczbę pasażerów korzystających z transportu publicznego, a to z kolei powinno przynieść wymierny efekt ekologiczny. Inwestycja wpisuje się w ramy zakrojonego na szeroką skalę programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”.

- Dzięki nowym tramwajom i modernizacji linii będzie bardziej ekologicznie, bezpieczniej i szybciej – zapowiada prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. – Nasze programy skierowane do mieszkańców – np. darmowych przejazdów dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, też mają przekonywać mieszkańców do komunikacji miejskiej. Jeżeli do tego dołożymy modernizację wielu dróg, budowę centrów przesiadkowych, również ze środków europejskich, a także fakt, że liczymy jeszcze na dofinansowanie unijne do kolejnych nowych autobusów, to będziemy mieli wkrótce nowoczesny i przyjazny transport miejski, konkurencyjny do jazdy po Częstochowie prywatnym samochodem.

Dzięki inwestycji poprawi się również estetyka - fragmentu torowiska w Śródmieściu będzie wykonany w technologii trawiastej, ale także standard wszystkich peronów i przystanków.

Rozstrzygnięto już przetarg na produkcję i dostawę nowych tramwajów, wygrała go bydgoska PESA (ona też wyprodukowała wcześniej dla Częstochowy twisty). Nowe pojazdy o długości od 28 do 32 metrów mają mieć od trzech do pięciu członów i minimum 70% niskiej podłogi. Pojemność wagonu określono na minimum 200 osób. Oferta PESY na dostawę nowego taboru opiewa na blisko 89,9 mln zł.

Postępowanie przetargowe dotyczące przebudowy starej linii tramwajowej trwa. Wiadomo już, że zgłosiło się trzech oferentów z propozycjami realizacji inwestycji w kwocie od 114,5 do ponad 131 mln zł.

Po podpisaniu umowy inwestycja powinna być realizowana w latach 2018-2019, natomiast pierwszy tramwaj ma być dostarczony w ciągu 16 miesięcy.

Łączna długość torowiska do przebudowy to ok. 13,8 km toru pojedynczego (od pętli na Północy do pętli na Rakowie, z wyłączeniem zmodernizowanego niedawno odcinka w alei Niepodległości oraz zajezdni MPK).

Zakres prac realizowanych w ramach projektu przebudowy infrastruktury tramwajowej obejmuje:

- przebudowę torowiska wraz z budową lub przebudową przystanków i peronów,
- przebudowę sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz smarownic szyn,
- budowę i przebudowę trakcyjnych linii kablowych,
- budowę linii zasilania podstawowego i rezerwowego dla podstacji „Fieldorfa” i „Niepodległości” oraz dwóch nowych podstacji trakcyjnych wraz z niezbędnymi instalacjami wewnętrznymi i technologicznymi,
- przebudowę podstacji trakcyjnej „Czartoryskiego”,
- powstanie centrum sterowania wraz z klimatyzowanymi pomieszczeniami dla brygad utrzymania ruchu, pomieszczeniami biurowymi, szatniami i podręcznym magazynem dla potrzeb pogotowia sieciowego,
- przebudowę dwóch pętli – ,,Fieldorfa” oraz ,,Kiedrzyńska”,
- montaż światłowodów dla systemu zdalnego sterowania podstacji;
- budowę kanalizacji dla sieci światłowodowej– obecna sieć jest zawieszona na słupach trakcyjnych,
- montaż rur osłonowych i kabli w obrębie przystanków w związku z planami uruchomienia w Częstochowie Systemu Informacji Pasażerskiej (który powstanie w ramach projektu miejskich węzłów przesiadkowych),
- przebudowę uzbrojenia terenu,
- przebudowa obejmie też m.in. sieć telekomunikacyjną, kanalizację, sieć gazową i ciepłowniczą.
- przygotowanie infrastruktury do montażu oświetlenia po wschodniej stronie sieci trakcyjnej,
- demontaż słupów oświetleniowych po stronie zachodniej (w przypadku ewentualnego przesunięcia śladu torowiska w niezbędnym zakresie będą też przebudowane lub dobudowane elementy sygnalizacji świetlnej),
- zagospodarowanie terenu i zieleni.