Harvard Business Review we współpracy z Miastem Częstochowa był organizatorem konferencji „Firma gotowa na innowacje”, w której wzięło udział ponad 100 przedstawicieli firm i organizacji gospodarczych – nie tylko z Częstochowy i subregionu.

W czasie konferencji 10 kwietnia w hotelu Arche, ludzie biznesu, w tym reprezentanci największych częstochowskich inwestorów i pracodawców, słuchali m.in. o tym jak wygrywać dzięki innowacjom i skutecznie zamieniać nowe pomysły w rozwiązania przynoszące zyski, niezależnie od wielkości firmy i branży w jakiej ona działa. Głównym prelegentem i „trenerem” w czasie konferencji organizowanej w ramach cyklu „Harvard rusza w Polskę” był dr Witold Jankowski - redaktor naczelny „Harvard Business Review Polska” oraz jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. Mówił na temat innowacji jako źródła przewagi konkurencyjnej, innowacji zorientowanej na klienta, tworzeniu produktów i usług, które mają szanse podbić serca kupujących, przedstawił też zestaw narzędzi wspierających proces zarządzania innowacjami.

Głównym partnerem wydarzenia był Urząd Miasta z marką „Invest in Czestochowa”, więc innowacyjne rozwiązania w zarządzaniu miastem zaprezentował także – na początku konferencji - prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. Wychodząc z idei miasta jako specyficznego rodzaju przedsiębiorstwa dążącego do szeroko rozumianego rozwoju społeczno-gospodarczego, przedstawił przykłady innowacyjnych projektów i działań zainicjowanych przez miasto w ostatnim okresie, które okazały się nierzadko nowatorskie w skali kraju, nie tylko w sferze działalności samorządów, ale - szerzej - instytucji publicznych. Wśród tych przykładów znalazł się m.in. projekt „Aktywni rodzice – szczęśliwe dzieci”, związany ze wsparciem opieki nad dzieckiem do lat 3, kierowany do osób chcących wrócić do pracy po przerwie macierzyńskiej (obejmujący m.in. zatrudnianie niań). Inna miejska "dobra praktyka" to  tworzenie warunków dla wsparcia sieciowego poprzez tworzenie partnerstw opartych na współpracy z organizacjami pozarządowymi (NGO). Takie partnersywa mogą skuteczniej realizować cele społeczne w danym obszarze problemowym, środowisku czy konkretnej dzielnicy. Prezydent pokazał także działania racjonalizujące liczbę urlopów nauczycielskich dla poratowania zdrowia w częstochowskiej oświacie, a także szeroki zakres miejskich programów zdrowotnych oferowanych mieszkańcom, z których niektóre były pionierskie w skali kraju i były wprowadzane później przez inne samorządy (tu przykładem może być dofinansowanie zabiegów in vitro czy szczepienia przeciw pneumokokom). Innowacyjnym projektem w dziedzinie promocji inwestycyjnej jest np. Iron Oxide Festival, związany z tworzeniem instalacji  artystycznych na terenie i w przestrzeni strefy przemysłowej, a w zakresie profilowania edukacji pod kątem potrzeb rynku pracy – pomysł na Centrum Lepszych Miejsc Pracy – platformę współpracy pracodawców, szkół, uczniów i absolwentów.
Krzysztof Matyjaszczyk  przypomniał też, że Częstochowa to miasto inwestycyjnych terenów w dwóch specjalnych strefach ekonomicznych (zagospodarowywanych obecnie z sukcesem), a także samorząd realizujący zadania i informujący o kolejnych projektach metodycznie, poprzez wyznaczenie priorytetowych obszarów działań, jak: Lepsza Komunikacja, Teraz Lepsza Praca czy Kierunek Przyjazna Częstochowa.
Jedną z tez prezentacji jest stwierdzenie, że innowacja w zarządzaniu miastem nie może być oczywiście celem samym w sobie, tylko narzędziem umożliwiającym realizację celu podstawowego, jakim jest – generalnie mówiąc - poprawa jakości życia mieszkańców.