Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Częstochowa

W sali sesyjnej Urzędu Miasta podsumowano kampanię społeczną „Powstrzymać pijanego kierowcę”, realizowaną w ramach Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Miasta Częstochowy na rok 2017.

Podczas konferencji podsumowującej projekt odbyła się debata nt. Pijany kierowca – Co Ty możesz zrobić w tej sprawie? Jej uczestnicy zastanawiali się, co oznacza bycie odpowiedzialnym kierowcą, jakie wartości w tym temacie należy wpajać młodym ludziom i czy należy powiadamiać policję w przypadku dostrzeżenia pijanej osoby, wsiadającej za kierownicę. W czasie spotkania podpisano również „Częstochowską Koalicję na rzecz Odpowiedzialnej Sprzedaży Alkoholu”. Właściciele i menadżerowie punktów handlowych z alkoholem, gdzie odmawia się jego sprzedaży osobie nietrzeźwej, otrzymali specjalne podziękowania. Jednym z istotnych punktów konferencji było przedstawienie wyników badań „tajemniczego klienta – pijanego kierowcy”, realizowanych w Częstochowie w listopadzie.

Tajemniczy klient – pijany kierowca” to drugie w województwie śląskim i piąte w Europie (i zarazem w Polsce) unikatowe badanie, pokazujące rzeczywistą skalę zjawiska sprzedaży alkoholu nietrzeźwym kierowcom. Projekt był wstępem do działań interwencyjnych, jakie podejmuje obecnie „Częstochowska Koalicja na rzecz Odpowiedzialnej Sprzedaży Alkoholu”.

W badaniu, jako tzw. „pijany kierowca” uczestniczyła osoba mająca doświadczenie sceniczne, która przeszła odpowiednie szkolenie. Przygotowując metodologię badania oparto się na tzw. obiektywnych kryteriach nietrzeźwości, które tworzą trzy wzajemnie dopełniające się elementy. Po pierwsze – poważne zachwianie równowagi czyli tzw. „zataczanie się”, po drugie - „bełkotliwa mowa”, często niewyraźna i spowolniona, czasami niespójna i nielogiczna, po trzecie – wyraźny zapach alkoholu, wyczuwalny od osoby nietrzeźwej. Te trzy elementy razem wzięte stanowią wyraźną przesłankę, że mamy do czynienia z osobą nietrzeźwą. Przeszkolony audytor wcielał się w rolę „osoby nietrzeźwej”.

W kilku objętych badaniem marketach sprzedawcy/kasjerzy po krótkiej rozmowie uznali, że „pan jest nietrzeźwy” i zdecydowanie odmówili sprzedaży alkoholu. Niestety ponad 2/3 częstochowskich kasjerów (67%) wolała „nie zauważyć”, w jakim stanie znajduje się klient kupujący w ich sklepie alkohol, który na dodatek trzyma w ręce kluczyki do samochodu i wykłada je na kupowanym czteropaku piwa. Na stacjach benzynowych 100% sprzedawców było gotowych sprzedać alkohol „pijanemu kierowcy”. Dopiero interwencja drugiego z audytorów, tzw. „trzeźwego kierowcy” spowodowała, że po chwili wahania wycofali się z dokonanej już transakcji sprzedaży.

Spośród 12 prób zakupu w częstochowskich hiper i supermarketach co trzecia (33%) zakończyła się odmową sprzedaży z powodu wyraźnej „nietrzeźwości klienta”. Wynik ten w porównaniu do kilku innych miast, gdzie zrealizowano podobne badania należy uznać za pozytywny i obiecujący (w Poznaniu, Łodzi, Warszawie, czy Bydgoszczy – odsetek „odpowiedzialnych” marketów był nieco niższy).

Zaraz po badaniu do właścicieli i menedżerów częstochowskich marketów i stacji paliw,
w których sprzedawcy byli gotowi sprzedać alkohol „pijanym kierowcom” trafiły specjalne listy interwencyjne od rodziców ze Stowarzyszenia „RoPSAN”. Przedstawiając wyniki badań poproszono ich o poważną rozmowę ze swoimi pracownikami, zwracając uwagę na konieczność zmiany dotychczasowych nieskutecznych standardów sprzedaży alkoholu i zwrócenie w tym kontekście szczególnej uwagi na „nietrzeźwych klientów”. Zaproszono ich także na specjalne seminarium szkoleniowe.

TRZEŹWI KIEROWCY

Aż 85% interwencji podjętych przez audytora tzw. „trzeźwego kierowcę”, który w momencie sprzedaży alkoholu zwracał uwagę sprzedawcy mówiąc, że nie powinien sprzedawać alkoholu osobie nietrzeźwej, która na dodatek trzyma w ręce kluczyki, OKAZAŁO SIĘ SKUTECZNYCH! Sprzedawca po chwili zastanowienia – anulował sprzedaż piwa.

W Częstochowie badanie zostało przeprowadzone przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie RoPSAN- Rodzice Przeciwko Sprzedaży Alkoholu Nieletnim.

Więcej informacji na temat kampanii: tel. 601 911 390; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Dodaj komentarz

Komentarze nie odnoszące się bezpośrednio do treści artykułu, obraźliwe, nieprawdziwe oraz niezgodne z prawem, reklamowe publikowane bez zgody wydawcy mogą zostać usunięte przez administrację. Komentarz osoby niezalogowanej, który zawiera link/i jest zatwierdzany ręcznie przez administrację.

Kod antyspamowy
Odśwież