Statystyki mówią, że już ponad 2/3 naszej aktywności internetowej pochodzi z urządzeń mobilnych. Korzystamy nie tylko z aplikacji, ale także z tradycyjnych stron www. Jak stworzyć nowoczesną witrynę przyjazną dla użytkownika smarfona lub tableta? Rozwiązaniem jest responsywna strona internetowa.

Internet a urządzenia mobilne

Obecnie coraz częściej posługujemy się przenośnymi wynalazkami takimi jak smartfony, tablety, czytniki e-booków, a także laptopy – z powodzeniem zastępują nam komputery stacjonarne. Dzisiaj prawie każdy posiada pakiet internetowy i praktycznie wszędzie można uzyskać dostęp do sieci Wi-Fi, co stwarza dogodne warunki dla użytkowników urządzeń mobilnych. Prawdopodobnie wkrótce zdominują one prawie cały ruch na stronach internetowych. Twórcy serwisów www muszą więc jak najlepiej dostosować swoje witryny do tego rodzaju aktywności. Wiąże się to między innymi ze skalowaniem – widok powinien zostać dopasowywany się do małego ekranu. Nie ma chyba nic bardziej irytującego niż zbyt duża strona, którą trzeba przesuwać w prawo i w lewo, próbując odczytać zawartość na smartfonie.

Na czym polega responsywność?

Responsywna strona internetowa ( strona RWD od ang. responsive web design), to w pewnym sensie strona „inteligentna”, zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. Responsywność oznacza właściwość automatycznego dostosowywania się do wymiarów ekranu, bez względu na jego rozdzielczość. Dzięki temu możemy tak samo wygodnie przeglądać treści w serwisie na komputerze, na smartfonie, na tablecie etc. Trzeba dodać, że RWD nie ogranicza się tylko do zmniejszania i zwiększania odpowiednio widoku. W zależności od typu urządzania, z którego korzystamy, zmienia się cały wygląd strony, tak aby jej obsługa była możliwie najłatwiejsza i intuicyjna.

Responsywna strona internetowa – korzyści

Czy warto zaimplementować to rozwiązanie na swojej witrynie? Odpowiedź wydaje się oczywista. Strona RWD to znaczne udogodnienie dla użytkownika, dzisiaj właściwie konieczne. W ten sposób nie stracimy odwiedzających, a ich liczba nawet wzrośnie. Responsywność jest obecnie wymaganą cechą każdego serwisu internetowego i tylko przestarzałe strony jej nie stosują. Warto dodać, że struktura RWD jest także preferowana przez algorytm Google i responsywne witryny plasują się na wyższych pozycjach w wyszukiwarce. Dlatego też RWD ma istotny wpływ na pozycjonowanie. Zanim jednak zdecydujesz się na wprowadzenie RWD na swojej stronie, zastanów się nad kosztami. Modernizacja istniejącego już serwisu może być znacznie droższa od zbudowania responsywnej strony od zera – być może lepiej stworzyć całkowicie nowy projekt.

Czym różni się strona responsywna od mobilnej?

Nie należy mylić stron RWD ze stronami mobilnymi. Wersja mobilna wprawdzie wygląda podobnie i ma to samo przeznaczenie, ale różni się w aspekcie technicznym. Responsywność jest pewnego rodzaju dodatkiem do witryny, elementem jej architektury. Strona mobilna natomiast to „produkt zewnętrzny” – osobny adres URL, który działa wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Jak nietrudno się domyślić, RWD jest lepszą alternatywą – to rozwiązanie bardziej funkcjonalne i mniej kosztownym w utrzymaniu.