Co to jest franczyza?
Franczyza odnosi się do postanowień umowy, na mocy których jedna strona (franczyzodawca) zezwala drugiej stronie (franczyzobiorcy) na używanie jej znaków towarowych (lub nazw handlowych) i innej własności intelektualnej, jak również pewnych procesów i systemów biznesowych.
Biznes franczyzowy może obejmować produkcję i marketing towaru lub usługi zgodnie z już ustalonymi kryteriami franczyzodawcy. Innymi słowy, właściciel marki przyznaje franczyzobiorcy prawo do korzystania ze swojego modelu biznesowego, w tym marki, oraz do sprzedaży swoich produktów i usług klientom.
Jak działa franczyza?
Franczyza to strategia marketingowa i obecnie bardzo popularne narzędzie służące do ekspansji marki. Kiedy firma o sprawdzonym modelu biznesowym chce rozwijać swoją działalność, zwiększając swój udział w niektórych rynkach, może rozważyć otwarcie takiej działalności na swoje produkty lub usługi.
Franczyzobiorca płaci franczyzodawcy prowizję lub jednorazową opłatę zwaną ryczałtem. W czasie trwania umowy pierwszy z nich dzieli pewien procent przychodów (dochodu brutto) z drugim, zgodnie z umową. Opłata ta nazywana jest tantiemem lub opłatą licencyjną. Więcej o tym, jak działa franczyza, znajdziesz na portalu branżowym Franczyza w Polsce.
Termin odnosi się do bardzo różnych ustaleń biznesowych. Ważne jest, aby dokładnie zrozumieć, co jest Ci oferowane.
Franczyza w formacie biznesowym
Biznes franczyzowy jest najbardziej rozpowszechnioną formą współpracy. Właściciel firmy (franczyzodawca) udziela innej osobie lub firmie (franczyzobiorcy) licencji na wykorzystanie ich pomysłu na biznes - często na określonym obszarze geograficznym.
Franczyzobiorca sprzedaje produkty lub usługi franczyzodawcy, handluje pod jego marką lub nazwą handlową i korzysta z pomocy i wsparcia współpracownika. W zamian odbiorca zwykle płaci dawcy opłatę wstępną, a następnie procent od przychodów ze sprzedaży.
Franczyzobiorca jest właścicielem prowadzonego przez siebie punktu sprzedaży. Ale franczyzodawca zachowuje kontrolę nad tym, w jaki sposób produkty są sprzedawane oraz jak realizowany jest ich pomysł na biznes. Do znanych firm oferujących tego typu franczyzy należą Prontaprint, Dyno-Rod i McDonald’s.
Różne rodzaje relacji sprzedażowych są czasami nazywane franczyzami. Na przykład:
- Dystrybucja - sprzedajesz produkt, ale zwykle nie handlujesz pod nazwą franczyzy. Masz większą swobodę w prowadzeniu firmy.
- Agencja - sprzedajesz towary lub usługi w imieniu dostawcy.
- Licencjobiorca - posiadasz licencję, która daje Ci prawo do wytwarzania i sprzedaży produktu licencjodawcy. Zwykle nie ma dodatkowych ograniczeń dotyczących sposobu prowadzenia firmy.
Marketing wielopoziomowy
Niektóre firmy oferują franczyzy, które są naprawdę wielopoziomowymi programami marketingowymi. To tutaj dystrybutorzy samozatrudnieni sprzedają towary w imieniu producenta. Otrzymujesz prowizję od każdej zrealizowanej transakcji, a także od sprzedaży dokonanej przez innych rekrutowanych przez Ciebie dystrybutorów.
Należy pamiętać, że niektóre programy marketingu wielopoziomowego mogą być nieuczciwe lub nielegalne.
Zalety biznesu franczyzowego
Możesz sprawdzić, jak skuteczne są inne franczyzy, zanim się zaangażujesz. Biznes oparty jest na sprawdzonym pomyśle.
Korzystanie z uznanej marki i znaków towarowych.
Franczyzodawca zapewnia wsparcie - zwykle obejmuje szkolenia, pomoc w założeniu firmy i bieżące rady.
Zwykle masz wyłączne prawa na swoim terytorium. Franczyzodawca nie sprzedaje żadnych innych franczyz na tym samym terenie.
Finansowanie biznesu może być łatwiejsze. Banki są czasami bardziej skłonne do pożyczania pieniędzy na zakup franczyzy cieszącej się dobrą reputacją.
Możesz czerpać korzyści z komunikacji, dzielenia się pomysłami oraz otrzymywania wsparcia od innych franczyzobiorców w sieci.
Możesz wykorzystać wcześniej nawiązane relacje z dostawcami.
Koszty mogą być wyższe, niż się spodziewasz. Płacisz stałe opłaty za usługi zarządzania i być może będziesz musiał zgodzić się na zakup produktów od franczyzodawcy.
Umowa franczyzy zwykle zawiera ograniczenia dotyczące sposobu prowadzenia działalności. Możesz nie być w stanie wprowadzić zmian dostosowanych do lokalnego rynku.
Franczyzodawca może zbankrutować.
Inni franczyzobiorcy mogą stworzyć marce złą reputację, więc proces rekrutacji musi być dokładny.
Możesz mieć trudności z czerpaniem zysków ze swojej umowy - możesz ją sprzedać tylko osobie zatwierdzonej przez franczyzodawcę.
Wszystkie zyski (procent sprzedaży) są zwykle dzielone z franczyzodawcą.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski