Kompleksowa modernizacja linii tramwajowej, zakup taboru w postaci fabrycznie nowych ,,Twistów” oraz stworzenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej z 50 cyfrowymi tablicami – to realizowane właśnie, priorytetowe elementy programu ,,Lepsza Komunikacja w Częstochowie”.   

Trwająca właśnie budowa nowej linii tramwajowej w starym śladzie między Rakowem a Północą (za 114 mln zł) oraz produkcja i dostawa 10 nowoczesnych składów (kosztem 90 mln zł) to największy jak dotąd projekt tramwajowy w historii częstochowskiego MPK (dofinansowany w ramach projektów europejskich). Wielka przebudowa linii tramwajowej rozpoczęła się od odcinka na Rakowie w ciągu alei Pokoju – prace potrwają tam do końca czerwca. Następnie ruszy kolejny etap inwestycji w postaci przebudowy zjazdów do zajezdni MPK w alei Niepodległości oraz prace na samej zajezdni.
 
Trwa produkcja nowych tramwajów dla Częstochowy – wyobrażenie o ich ostatecznym wyglądzie dają załączone wizualizacje. ,,Twisty” drugiej generacji będą jednymi z najnowocześniejszych tramwajów w Europie. Oprócz szerokiej palety udogodnień jezdnych, będą wyposażone w pełną klimatyzację, monitoring, cyfrową informację dla podróżujących czy biletomaty. Po dostawie 10 nowych tramwajów (przyjadą do Częstochowy pod koniec tego roku i na początku przyszłego) w naszym taborze tramwajowym będą dominować nowoczesne pojazdy – uzupełnią jeżdżące od kilku lat składy pierwszej serii ,,Twistów”. Miasto zdobyło na te inwestycje 144 mln zł unijnego dofinansowania, a wartość obu tramwajowych projektów to 204 mln zł.

Nasza komunikacja miejska powinna stawać się coraz atrakcyjniejszą alternatywą dla prywatnych środków transportu. – mówi prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. – Wygoda jazdy w nowoczesnych wagonach tramwajowych, po odnowionych torach to istotna zachęta. Tramwaje będą szybsze, traktowane w ruchu miejskim priorytetowo, a dzięki przebudowie istniejących peronów i budowie nowych – bardziej dostępne. Komfort i bezpieczeństwo podróży mają być większe niż kiedykolwiek wcześniej.

Miejski Zarząd Dróg i Transportu nadzoruje także zadanie związane z wyprodukowaniem i instalacją zintegrowanego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Na system złoży się 50 cyfrowych tablic przy 47 najważniejszych przystankach autobusowych i tramwajowych – pozostałe 3 zostaną zamontowane przy centrach przesiadkowych po zakończeniu ich budowy. Będą informować o rzeczywistym czasie przyjazdu i odjazdu pojazdów oraz ewentualnych utrudnieniach w ruchu. System zacznie działać już z końcem 2019 roku, a jego uruchomienie poprzedzi instalacja słupków konstrukcyjnych i testy. Wartość tej inwestycji wynosi ponad 3,6 mln zł.


na podst. informacji z MZDiT, Marcin Breczko

u góry: wizualizacja nowego ,,Twista"

poniżej: zdjęcia z robót i wizualizacje ,,Twistów"