25 maja rozpocznie się nabór wniosków do V edycji budżetu obywatelskiego. Zadania można składać na dwa sposoby – na papierze lub elektronicznie. Nabór potrwa do 31 lipca.

Papierowy formularz propozycji zadania wypełniamy i składamy w kancelarii Urzędu Miasta przy ul. Śląskiej (pokój nr 3) lub wysyłamy go pocztą na adres: Urząd Miasta Częstochowy, ul. Śląska 11/13. Formularz można pobrać ze strony: http://konsultacje.czestochowa.pl/?page_id=10671

Drogą elektroniczną zadania zgłaszamy za pomocą generatora aplikacyjnego dostępnego na stronie internetowej http://www.konsultacje.czestochowa.pl lub poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą http://www.sekap.pl i http://www.ePUAP.gov.pl


 - Zachęcam Was do składania propozycji – mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. – W tym roku realizujemy kolejnych 112 zadań, które wybraliście w zeszłorocznej edycji, wcześniej zrealizowaliśmy już ponad 300 wybranych w głosowaniu projektów. Łącznie z 2018 rokiem na zadania BO przeznaczyliśmy 28 milionów złotych z miejskich środków. Pula na pomysły zgłaszane do budżetu obywatelskiego w tym roku, które przejdą weryfikację, znajdą uznanie w głosowaniu i będą realizowane w roku przyszłym - to już prawie 9,5 miliona złotych.

Częstochowa jest jednym z pierwszych miast, które zdecydowały się stworzyć budżet obywatelski. Jego zasady tworzone są wspólnie z mieszkankami i mieszkańcami. Z każdą kolejną edycją w działania na rzecz miasta włącza się coraz więcej osób. Dzięki temu Częstochowa stara się spełniać oczekiwania i potrzeby wszystkich grup społecznych, bo tylko wspólnie można stworzyć przestrzeń przyjazną dla wszystkich.

W V edycji wprowadzono zmianę dotyczącą możliwości składania propozycji zadań inwestycyjnych na terenach należących do gminnych (miejskich) jednostek organizacyjnych – szkół, przedszkoli, bibliotek, obiektów MOSiR etc. Takie propozycje obligatoryjnie muszą być składane jako zadania o charakterze ogólnomiejskim.

Propozycje zadań można składać do 31 lipca.

W tym roku uległ zmianie proces głosowania. Zlikwidowano głosowanie korespondencyjne oraz głosowanie w zlokalizowanych w dzielnicach komisjach do głosowania. W ich miejsce wprowadzony został mobilny punkt do głosowania, który od 22 października do 12 listopada (czyli w okresie głosowania), będzie – zgodnie z harmonogramem – odwiedzał wszystkie dzielnice. Zagłosować będzie można również w komisji do głosowania w siedzibie referatu Partycypacji i Konsultacji Społecznych przy ul. Focha 19/21.

Osoby z trudnościami w poruszaniu się, potwierdzonymi orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, będą mogły skorzystać z możliwości głosowania w miejscu zamieszkania. Taką potrzebę będzie trzeba zgłosić do referatu Partycypacji i Konsultacji Społecznych w terminie od 24 września do 19 października.

W tym roku głosy będzie można oddawać na kartach papierowych oznakowanych pieczęcią przez Urząd Miasta Częstochowy. Takie karty będą wydawane wyłącznie w mobilnym punkcie do głosowania oraz w komisji do głosowania przy ul. Focha 19/21 – po jednej dla każdej osoby, która przyjdzie oddać głos.

Zmianie nie ulega natomiast sposób głosowania przez aplikację, która będzie dostępna w czasie głosowania na stronie http://www.konsultacje.czestochowa.pl

Aby zagłosować przez internet należy posiadać telefon komórkowy, na który otrzymamy sms weryfikacyjny, którego można użyć dla potwierdzenia tożsamości dwóch osób głosujących.

Głosowanie odbędzie się między 22 października a 12 listopada, a jego wyniki poznamy 20 listopada.

Na podst. informacji z referatu Partycypacji i Konsultacji Społecznych UM